tisdag, juni 13, 2006

Dagisutflykt


Idag har jag jobbat och ägnat dagen åt att cykla en långtur i värmeböljan, sedan på eftermiddagen var det fotboll och bus för fullt. Alltid händer det nåt och idag har jag skrattat mycket åt alla galna upptåg..

När jag kom hem insåg jag att herrar o damer som har sommarlov (de äldsta barnen m a o) inte hade gjort NÅGONTING här hemma förutom suttit vid datorer och spelat fotboll o badat o annat roligt. Hallen såg ut som Beirut med hästkläder, badringar och skor i mängder omkringspritt... I vardagsrummet stod flingtallrikar och glas i massor o gudarna vet vad som hade strötts över golvet för det var hur mycket grus sm helst eller annat läbbigt att trampa på... Som typ kokta nudlar... Uuuuusch....kändes som att trampa barfota på daggmaskar, inget jag rekommenderar... TROTS att jag hade bett odjuren utföra lite uppgifter under dagen så att jag slapp stressa livet ur mig vid hemkomsten för att både hinna städa o steka pannkakor (jag orkade inte det i går kväll...) o göra matsäck till dagisutflykten på kvällen... Linn hade vikt tvätten (det var hennes uppgift) och Maja hade tömt kattlådorna o fyllt på mat o fräscht vatten till katterna (som var hennes uppgift) men diskmaskinen stod full med ren disk o diskbänken var belamrad... Sonen kom nedrusande i full fart: "-Jag trodde inte du skulle komma så tidigt!!" Nähä, men nu råkade jag göra det.. Nåja, han plockade ur diskmaskinen i flygande fläng och sedan var det bara att ställa sig i värmen o steka pannkakor... Heller inget jag rekommenderar... Kanske är jag taskig, men jag tycker att de kan ha varsin uppgift varje dag att utföra, för vi är en stor familj och jag har ingen lust att vara slav i hushållet! Alla får faktiskt dra sitt strå till stacken!
Wilmisen roade sig med att släppa ut Blossa, så när jag öppnade ytterdörren kom en tacksam katt inspringande i full fräs... Hmmm... Vild jakt över hela huset för att lokalisera de andra, men de var lyckligt o väl inne som tur var! Antar att trapphusdörren brevid vårt hus var stängd(vi har ett trevåningshus brevid med trapphus och där brukar Blossa springa in så fort hon råkar bli utsläppt.)... Intelligens är väl inte den kattens starka sida om man säger så... ;-)

Dagisutflykten var trevlig o ungarna lekte o stojade eftersom vi var på en jättefin lekplats på Björkenäs. De tre äldsta var med som support till lillasyster och det uppskattades av både henne o hennes kompisar på dagis. Det är härligt att se de små liven när de framför sin sommarsång med tecken till! Wilma är en fena på teckenspråk men hon tycker det är lite genant att stå framför alla föräldrarna o sjunga o teckna.. Men när hon fick sitta i storasysters knä så gick det bra.

Nu ska jag ta det lugnt, kika en stund på Brasiliens match, för jag gillar ju att kolla på fotboll. Mannen poppar popcorn och så ska jag hälla upp en stor kanna iskallt vatten till. Mmmmm... Ha det gott i sommarvärmen!

Inga kommentarer: