torsdag, mars 26, 2009

Tvätt- och städdag, en alldeles vanlig torsdag!

Den där katten, Coco, är väl en märklig liten individ! Vi har många varianter av mat- och vattenintag hos våra katter, kanske inte så konstigt eftersom de är tio stycken, men den senaste tar nog priset.. I flera dagar har jag irriterat diskat vattenskålarna till katterna minst tre gånger om dagen, ibland upp till fem gånger, de har nämligen varit ursnuskiga! O då menar jag verkligen snuskiga! Jag diskar o diskar o de blir lika fort smutsiga igen.. I morse upptäckte jag så liten Cocos drickfasoner.. O allt fick sin förklaring.. Coco STÅR i vattenskålen med en av tassarna, sen skvätter hon vatten, och dricker helst från egen tass.. Knasbollskatt! Visserligen är jag ändå hyfsat nöjd, det finns ju individer (från samma uppfödare kan tilläggas!!!) som ägnar sig åt att dricka ur toastolen, så man kan väl inte klaga. Huvudsaken är ju att den lilla dricker, sen får jag väl vänja mig vid att diska vattenskålarna lite oftare.

Vännen på sjukhus har klarat sin operation bra, nu håller vi fortsatt tummarna för henne o hennes nära släkting (som också var med i bilolyckan) att de ska få ett så snabbt o smidigt tillfrisknande som möjligt. Jag tänker på dem och sänder massor av kramar!!

Mamma har varit lite dålig.. Häromdagen tappade hon synen. Inget bra tecken. Man får ju en massa hemska tankar som far genom huvudet över metastaser i hjärnan o sånt läskigt. Synen har kommit tillbaka, men jävlars så spänt det känns inombords. Man går o väntar o väntar o hoppas på goda besked mest hela tiden samtidigt som de negativa tankarna hotar att ta över totalt. Men vi ska kämpa, så det så! Jag vägrar att ge upp, och hoppas jag kan ge lite av känslan till mamsen. Om jag far illa över hennes sjukdom så kan jag ju föreställa mig hur hon själv mår. Vilken fruktansvärd sjukdom cancer ändå är! Vidrig! Jag kan ärligt säga att jag hatar cancer, och det är jag ju knappast ensam om! Det känns som att det ligger en dov, tung känsla bakom allt jag känner, tänker o gör och det förmörkar alla känslor på något vis.. Jag vet att orsaken är denna sjukdom som härjar i min älskade mamma. Samtidigt så går livet obevekligt vidare. Tur att det ändå finns glädjeämnen. Men även glädjen har en smolk av sorg, det är lite jobbigt just nu, det är inget kul alls... Det är bara att bita ihop, dock, inte mycket annat att välja på, om man inte bara vill lägga sig ner o dö.. Och det vill jag INTE!

Idag ska jag vara tacksam över livet och alla små glädjeämnen som ju ändå finns i det. Skratt åt Coco i vattenskålen, med hennes drickteknik! Glädje över att Linn har fått kanonbra betyg i skolan, på de stora avslutningsproven. MVG i svenska är inte fy skam, inte heller MVG i engelska, så hon har gjort en stor bedrift. Duktig tjej!! Jag är glad att mina barn o min sambo är friska o mår bra. Jag är glad att katterna är friska o mår bra, och att de ger sådan glädje genom att bara finnas till. Allihopa!

Jag har städdag idag, det brukar få bli så efter tre nätters jobb. Massa tvätt o massa dammsugning o torkning av golv, och jag har bara idag på mig, jag jobbar ju imorgon o på lördag natt. På söndag ska jag till vår veterinär på Öland o vaccinera samt ta svabbtester för GSD IV på Dompan o Candy.

Ha det gott allesammans!

2 kommentarer:

Malin sa...

Bambi har likadana vatteskålsfasoner.. Hon har fått lite snits på hela nu, gamletanten, så det blir inte fullt lika snuskigt och plaskigt runt om ;)
Tips är skål med hög kant så bara "dricktassen" doppas ;)

Anonym sa...

Jag har för mig att Wendy brukade granska kattsanden tass för tass innan hon kunde göra något. Massor med sand utanför lådan.
Buster har jag sett dricka från sin tass också. Är det något som ligger i linjerna?????
Här hemma har jag två efter de linjerna. En fullständigt fantastisk underbar intelligent katt och en liten "kalle bakom" som gillar att tugga på allt.

Anna Kattfarmare