fredag, januari 16, 2009

Är det fult att vara fattig?!

Jag måste erkänna att jag ibland inte fattar hur sjukt blåsta en del människor är.. Jag har under min uppväxt fått inpräntat vissa ideal och värderingar, och tagit för givet att överföra en del av dessa till mina barn. Målet är ju såklart att de ska bli bättre människor än man själv är.. ;o) Det fantastiska indianordspråket "Döm inte en man innan du gått en mil i hans mockasiner." är något som vi ofta pratat om. Men jag ska först dra dagens o nattens händelser i korthet, innan jag avslöjar vad som fått mig att skriva dagens rubrik..


I natt har jag jobbat och det var en bra natt. Lagom med jobb och snälla boenden. Var ändå trött och cyklade glatt hem i iskylan o snön för att krypa ner i sängen med min kompanjon Cutie. Cutie är ständigt sängsällskap till mig, och han kan faktiskt vara aningens enerverande med sitt superkelande. Han är så kelig att han inte vet till sig av kärlek. Ushki kröp också upp i sängen och verkade nöjd att vara hemma igen efter en kort utflykt till en date. På väg hem därifrån så var vi förbi veterinären o rabiesvaccinerade, och då hade lille mannen kissat på sig i buren. Så vid hemkomst blev det bad. Nåja, jag sov ett gäng timmar o därefter började ungarna trilla in med kompisar. Maja tog buss ner till Mormor för att rida min brorsas familjs ponny. Mannen o jag packade in alla ungar i bilen och körde till "Tokiga Turesson" som Wilma säger (heter Tokige Ture, och är stans enda godisbutik, med MASSOR av gott! Vi brukar åka dit nån gång ibland o köpa helggodis.) där alla köpte gottepåsar. På väg hem berättar så Sacke en historia om en kompis, som skulle byta om till gympan:

Killen i fråga är jämngammal med Linn, dvs han går i 9:an. I omklädningsrummet huserade en klass med småglin, som gick i typ trean. När killen bytte om skriker ett av småglina "Varför har inte du Björn Borg-kalsonger? Är du typ fattig eller?" Killen svarar inte. Men ungarna ger sig inte o fortsätter tjata.. Till slut ger de sig på alla de stora killarna i omklädningsrummet o undrar varför inte en enda har Björn Borg-kallingar, en hel klass med fattiglappar m a o? Till slut blir kompisen arg och säger "Om du fortsätter tjata, så kommer jag att lyfta ut dig i korridoren, naken!" Då som först blir killen med kompisar tyst. O när jag hör historien så blir jag lite road, samtidigt som jag blir förbannad. Mina ungar har haft en del rikemanskompisar med gott om pengar hemifrån och faktum är att ibland verkar god ekonomi ersätta normalt hyfs och vett. Dessa rikemanskompisars föräldrar är nog egentligen inte rika i ordets rätta bemärkelse, men de lägger pengar på att köpa märkeskläder o diverse statusprylar. Helt enkelt för att man värderar dessa saker högt. Och jag bryr mig inte om dem, de lever som de väljer att göra och andra lever sina liv med sina prioriteringar. Men samtidigt blir jag URSINNIG när de lägger värderingar o åsikter om oss som inte lägger pengar på t ex Björn Borg-kalsonger! Helt jävla fucking otroligt korkade människor! Och barnen verkar ärligt talat sakna all form av hyfs och uppfostran. Är det så att man är fattig om man inte har Björn kalsonger?? Var tog individualismen vägen? Är det i så fall fult att vara fattig? Jag vet inte vad andra tycker, men jag känner att en del skitungar har jag lust att ge en verbal snyting och en uppfostran som bygger på hänsyn, respekt och ödmjukhet inför andra människor. O ger de sig på mig eller de mina så kan jag inte låta bli att ge igen... Men förmodligen är det så att man automatiskt blir en bättre människa om man går i underkläder från Björn Borg.. Eller åtminstone bra mycket mer korkade än många andra eftersom man ännu inte har insett att man lägger pengar på ett varumärke och har gått på hela marknadsföringen.. Och jag vill här också skriva att jag inte har ngt emot Björn Borg-kallingar ö h t, det är upp till var o en om de vill ha dessa eller ej. Men jag avskyr när man är fixerad vid ett märke och inte dess innehåll, då är man i mina ögon korkad.. Om jag vill ha ett plagg, en sak eller ngt annat så köper jag det för att jag tycker om det, oavsett om jag hittar det på Hennes & Mauritz eller på nåt flashigt ställe, eller så sparar jag tills jag har råd att köpa det. Men att köpa bara för att ngn annan säger att det är ngt visst, eller för att man "måste" ha vissa saker, det resonemanget går över mitt förstånd.. Men jag har å andra sidan inte provat dessa människors mockasiner o heller inte gått ngn mil i dem, så jag antar att jag ska hålla mulen stängd.. Men helt klart är att jag önskar o hoppas att mina barn får en annan syn på livet än att värdesätta människor efter ekonomi och yttre attribut.
Evert Taube har satt fina ord på mina tankar i sin visa "Så länge skutan kan gå". Här kommer mina favoritrader:

Och vem har sagt att just du kom till världen
för att få solsken och lycka på färden?
Att under stjärnornas glans
bli purrad uti en skans
att få en kyss eller två i en yrande dans?
Ja, vem har sagt att just du skall ha hörsel och syn,
höra böljornas brus och kunna sjunga!
Och vem har sagt att just du skall ha bästa menyn
och som fågeln på vågorna gunga.


Nu börjar Let*s dance, go Alling o Världens starkaste man, vi hejjar på er!!

Ha det gott allesammans o trevlig helg.. Och den här helgen har jag bara ett MÅSTE och det är att uppdatera hemsidan.. ;o) Den är itne uppdaterad sedan i början av oktober..

Å förresten, kolla in det här:



Cooola knappar som alla borde ha..

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med dig angående ditt inlägg ,tyvärr så är det ju deras föräldrar som påverkar deras barn och det är jag mest arg över hur en del uppfostrar sina barn, eller vad man kan kalla det ,egentligen så är det synd om dom som inte får lära sig att respektera andra med människor och så undrar jag hur föräldrarna till dessa barn behandlar sina kids med tanke på hur många upp för sig .
Hur är det med din kropp ? har den åter hämtat sig ?
ha det så bra och hälsa familjen
kram Annette