söndag, januari 11, 2009

Söndag med träningsvärk...

Att man aldrig lär sig! Att man blivit äldre alltså... Jag är ju en fd hästtjej som ridit i stort sett hela mitt barna- och ungdomsliv, men efter barnen har det bara varit sporadiska ridturer nån gång vart tredje år typ och senaste gången var för ungefär 10 år sedan.. Nåväl, att rida är som att cykla, tycker undertecknad, och eftersom jag trots allt från 5 års ålder till nästan 20 års ålder ridit från 1 timme till fyra timmar dagligen, tävlat med ponny o varit ganska aktiv i hästvärlden så borde man ju såklart kunna rida igen utan större bekymmer.. Eller?

Maja och jag hade stalljour i lördags kväll, och det innebär allmän tjänstgöring med intag av alla hästar för lunchmat kl. 13, och sedan mockning, utsläpp, uppvägning av hö till alla 26 hästar och därefter insläpp igen och så städar man alla utrymmen innan man kvällsfodrar kl. 19 och ger havre kl. 19.30. Ett rätt digert pass alltså.. Givetvis fortsatte Maja att tjata om att jag skulle rida på hennes sköthäst och för en gångs skull föll jag till föga. Jag hoppade upp på hästen (D-ponny) och red henne i ungefär 15 minuter innan jag drabbades av en "nära döden-upplevelse" i form av total utmattning och givetvis har jag en FRUKTANSVÄRD träningsvärk i ljumskarna idag.. Maja med kompisar stod glatt o iakttog mig under ridturen (snacka om psykande!) och jag fick faktiskt väl godkänt i betyg. Så lite sitter det väl i, de gamla ridtakterna.. Jag hoppade t o m 50 cm (fast jag måste erkänna att det kändes aningen futtigt när man tidigare hoppat 140cm.. ;o)) och kunde få hästen på tygeln även om hon var synnerligen stel o lite svårjobbad.

Idag har vi varit en sväng på sopstation o slängt skräp i sorteringslådor, på IKEA för att köpa en liten hylla och dessutom har jag badat Ushkis fetsvans. Om allt går enligt planerna ska han ha date imorgon, o såklart ska killen vara ren o fräsch då, eller hur?

Nu blir det lite tvtittande innan sänggående, men först ett recept på

Lufsa aka Kludda:

ca 300-500 g rimmat fläsk som tärnas o bryns i ugnen på 225 grader.

15 stora potatisar som ska rivas (finrivas, inte som man river morötter utan på den läbbiga, otäcka sidan av rivjärnet där man nästan kapar fingrarna på kuppen...)

1 dl vetemjöl som rörs ut med

ca 2-4 dl mjölk

1-2 ägg

salt & vitpeppar efter smak

ev riven lök.

Allt (utom fläsket) blandas samman och sedan häller man ut på ugnsplåten över fläsket o gräddar i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

Serveras med grädde o lingonsylt, ungefär som kroppkakor.

Smaklig måltid! Jag o familjen tycker det är oerhört mumsigt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för receptet!
Och tack för tipset om Porterstek på Vildsvin. Supergott!!

Zealous sa...

Ridning ger grym träningsvärk när man har långa uppehåll...
Brukar ge mig ut på 2-3 timmarsturer ett par ggr om året och sedan stapplar jag som en åldrig John Wayne i en vecka...

Hur är träningsvärken idag? Ännu värre? :-)

Kram,
Nina

Anonym sa...

Men!! Var är bilden??? Jag vill se dej på hästryggen!!
Gud vad gott det låter med.... vad det nu var det hette igen? Lufsa eller... hmmm Måste förstås provas
Tack för grattis i min blogg/Lilly

Anonym sa...

Asgarv ,detta var en mycket trevlig läsning och sen mindes jag när jag började att rida igen efter 10 års uppehåll och hur det kändes då, typ som man hade en stock mellan benen dagen efter ridningen och då red jag lektion på 1 timme,nu har jag ridit i 9 år efter upphållet och tänker inte sluta ,för det gör för ont att börja igen , Känner du dig sugen igen ?? Nästa gång du är häråt är du välkommen att rida vårat fullblod, han är 5 år och super trevlig, receptet på Vildsvinet vill jag gärna ha ,det är nog godare än detta (är ej älskare av kroppkakor)ha det så gott och ett bot på träningsveken är : upp i sadeln igen
kram Annette