torsdag, oktober 22, 2009

Idag firar Wilma FN-dagen!



.. för imorgon har de studiedag i skolan. Själv är jag uppe alldeles för tidigt för att ha jobbat natt, men jag tänkte gå o lägga mig igen om en stund. Bakade en "Sverigekaka" (dvs sockerkaka med vaniljkräm emellan) till ungen som hon skulle ha med på FN-dagen, och jag hoppas de får fika i massor i dag! Jag brukar vara med o "fira" FN-dagen, det går många barn från olika kulturer på Wilmisens skola. Det är kul! Massor av kakor som man aldrig ens visste fanns! Bakade av mammor o kanske pappor från olika länder. Ibland även maträtter. För en gång skull kanske hon inte är hungrig när hon kommer hem då? Annars äter hon klockan 11.50 varje dag, men vid hemkomst klockan 13 så är hon VRÅLHUNGRIG.. Ändå äter hon på skolan, och ordentligt också, till skillnad från Trotsiga Tonåringen.. Trotsiga Tonåringen hatar all skolmat, och ibland tror jag hon hatar allt o alla också, utom sina kompisar. En klassiskt tonåring, men totalt konstig i den här familjen, eftersom Äldsta o Sonen aldrig visat de tendenserna. Än. Vem vet, det kanske kommer?


Ah, nu kom Wilmisen sladdis in! Tänk att hon snart fyller SJU år!! Cheezes.. Hon kastade sig in på toan, Mycket Kissnödig, och berättar samtidigt att Sverige-kakan var en av de kakor som blev Ätuppen först. Tillsammans med Aminas. Jag frågar lite försiktigt om den var god? Ehhh, hmmm, jag vet inte.. Ungen tänker. Jo nu vet jag, den var JÄTTEGOD! säger hon strålande! Och då känner jag hur mitt mammahjärta växer till att bli jättestort och att jag känner mig stolt att jag klockan 7.20 imorse stod här hemma o kokade vaniljkräm (kakan hade jag redan gjort på jobbet i natt) för att ungen åtminstone den här gången skulle ha en kaka med sig. Det är första gången för Wilma, tror jag, att hon har kaka med sig.. Äldsta krävde att ha allt som man skulle ha med sig till skola/fritids/dagis, sonen brydde sig inte och heller inte Trotsis. I skolan hade de fått kroppkakor (små), köttbullar o lite annat o massor av olika kakprover. :o)


Idag är annars en seg dag. Jag har haft en lugn natt, oförskämt lugn. Ett par larm från kissnödiga och nåt från en som ville bli omstoppad med täcket. Sånt är sött! "Kan du stoppa om mig lite" Så hjärtans gärna så! Har också läst "Vimmelmamman", en blogg. Känns som att jag fastnar på alla bloggar som ordet "cancer" finns på. Jag har snuddat vid denna blogg tidigare, men inte läst den. Lite slagit bort den med att en Vimmelmamma liksom inte har något som jag kan relatera till.. Jag, sunktrollet som förmodligen arresteras av modepolisen nästa gång jag går ut, och som inte är så förfärligt intresserad av hur jag eller andra ser ut.. Men å andra sidan ska man väl inte diskriminera de som faktiskt har som intresse att ta hand om sitt utseende osv..? Eller? Alla är vi människor, och alla har vi olika små egenheter.. Själv är jag ju kattfanatiker. Och bryr mig inte om mängderna av kattfluffig päls som klär mig varje gång jag går utanför dörren.. Å andra sidan är alla andra så duktiga på att plocka katthår från mig, så ok då.. ;o)

Cancer är läskigt, och samtidigt som jag vägrar tänka tanken fullt ut så undrar man i sitt stilla sinne när det är ens egen tur? Tänker inte känna efter, för då förvandlas mitt halsonda o hängiga till obotlig cancer med max en dag kvar att leva. Så lev idag. Och så sänder jag all styrka, kraft och värme till alla dessa drabbade och deras anhöriga. Må det bästa ske, och de sjuka bli friska. Och måtte man någon gång finna en bot för denna hemska, hemska sjukdom som slår helt utan urskiljning. (Urskiljning.. Heter det så?) Å så ska jag ringa mamsen. Men just nu står min lilla råtta här och gnatar "Jag är hungrig!".. Så länge räckte de FN-kakorna.. :o/ Hon kommer att sluta som Roseanne Barr, om någon nu minns henne?

Kramar, ta hand om er och lev så gott ni kan!

Ps Dagens bilder är från 2002... Tiden går jättefort!!! Tänk att ungarna är 16, 15, 13 och snart 7 år alleredan? Jag kan det INTE... Ds

2 kommentarer:

Vanilla sa...

Vad fina bilder! :-)

Anonym sa...

Det var den sötaste mössa jag nånsin sett.(översta bilden) Antar att det är Wilmisen som tittar ut under den