torsdag, februari 15, 2007

En alldeles lusande torsdag....


I morse vaknade jag tidigt, och hoppade upp fort (trots att Wilma hade hållt låda hela natten med växtvärk o halsont och sömnen hade lyst med sin frånvaro) eftersom Maja & Sacke skulle till ishallen och matsäck skulle packas.. Ungarna kom upp och så även mannen efter lite morrande.. När frukosten var avklarad så berättade sonen att det kliade i huvudet, "Kan du inte kolla så att jag inte har löss, mamma, jag glömde säga det igår!" säger han.. Fram med luskam, men den behövdes knappast.. Det hoppade fram en lus bara jag delade på håret.. Urrrkkkkk!!!! Mannen fick nästintill frispel och hojade om att raka av allt håret, Linn var bekymrad eftersom hon precis hade sprayat upp håret i rätt stuk och själv kände jag bara olust och kli i hela huvudet.. Usch! För några år sedan hade Maja löss så att det bara hoppade i hela huvudet!! Då hade både jag och Linn också fått, men Sacke klarade sig. Nåja, det var bara att ringa skolan och dagis o berätta att sonen skulle avlusas och att Wilma inte mådde bra, för hennes halsonda satt i och dessutom klagade hon över ont i magen. Sonen bröt nästan ihop! Just idag, när alla skulle till ishallen och åka skridskor! Så typiskt den ungens ständiga otur... Vi kammade ur hans hår under Wilmas nyfikna granskning, hon var mycket intresserad av de små äckliga krypen.. En hel bunt stora, några mellanstora och en hel del pyttesmå kammades fram.. Bara att sätta sig på cykeln och cykla till apoteket för att köpa lusmedel.. Efter att ha dränkt sonens hår i linimentet var det så dags för min egen kamning över badkaret.. Jodå, där fanns en stor och några små lusar.. Fan! I med liniment i mitt huvud också och kamning av Wilmas tunna, ljusa hårman, men hon hade tack o lov klarat sig! Sonen och jag har tillbringat dagen med mössor på huvudena och ser nog tämligen komiska ut, men det kan man bjuda på bara man slipper den värsta linimentlukten och lössen! Usch! Maja kammades igenom, men inga löss, och nu väntar vi på att Linn ska komma hem o kammas.. Suck.. Nåja, löss två gånger någonsin är ingen större katastrof, det går ju i flera omgångar varje år och vi brukar klara oss tack o lov, så man ska inte klaga. Wilmisens dåliga mage oroar lite dock, hon är inte allvarligt sjuk, men definitivt inte frisk i magen och jag ber till gud att vi slipper magsjukan nu... Usch, det vore inte något vidare efter lusepidemin...


Candy och Vale har äntligen fattat rejält tycke för varandra och kallas numera för "pippisarna".. fniss... Bara att hoppas att det tar sig och att det kommer en kull ungar efter denna nervpress i o med att hon först inte ville, sen ville hon lite under vissa protester och nu vill hon.. Dessa katter... Det kan bli ett MYCKET spännande färgutfall, precis som förra kullen nästan, fast ändå lite mer variation.. Blått, blåpaddor och cremehanar.. Med eller utan mönster o vitt.. I förra kullen kunde det ju bara bli svart eller svartsmoke med eller utan vitt, så vi förnyar oss lite i a f.. Tänk en liten blåtabby tjej.. Med vitt.. Mums! Jag kommer troligtvis att kastrera Candy efter denna kullen, så det blir nog hennes sista.. Vi har haft jättesvårt att se när hon löper och efter denna pärsen med Bruce o henne så känns det som att jag gärna ser att hon blir kastrat.. Men man vet aldrig, saker o ting kan ändras och hon kanske inte ens är dräktig.. Hoppas o tänka framåt får man ju ändå göra. Ett av problemen jag har är att jag nog måste arrangera ett tillfälligt boende för Candy tills jag säkert vet att hon är dräktig.. Jag vågar inte ha henne o Bruce tillsammans utifall att hon inte är dräktig och det känns som att hålla dem separerade är hopplöst.. Men vi får se..Candy kommer ju inte hem förrän samma helg som Sydkatten är, då ska mina snälla vänner från storstan komma ner dit o ha Candy med sig, så att vi slipper kuska ännu en gång.. TACK!
Sydkattens utställning första helgen i mars bjuder som vanligt på tuff konkurrens för Herr Viggesson, men jag lipar inte om han förlorar mot katter som är bättre i fas.. I slutändan är ju Bruce bäst ändå.. fniss...Han råmar nästan livet ur sig här hemma, som den snusktänkande älgkalv han trots allt är, och Loppan är inte sugen på att ställa upp trots idoga försök.. Maja ska åka med oss till Sydkatten, och firar därmed sin elfte födelsedag i Malmö på kattutställning! Hon fyller år den 3 mars, så jag antar att jag får släpa med några paket. Oftast önskar hon sig behändiga saker som ridläger o liknande och de tar som väl är inte så stor plats (men kostar desto mera.. Puh!). Hoppas att hennes pappa, som bor i Malmö, kan bjuda ut henne på middag eller bio under dagen, det skulle vara perfekt! Får inte glömma att ringa honom om det (antecknar i hjärnkontoret som sällan minns något ändå.. fniss)..
Tessie på S*MissMikkus har fått fyra små hjärtebarn igår! Grattis Tessie & Maximus o såklart Lilly! !! Vi önskar all lycka med de små och tycker såklart att favvisen är den svartsilvriga med vitt! Barnen är halvsyskon till vår Johnny Depp-kull och kommer säkerligen att bli kanonfina!
Ha det gott, ikväll blir det Medium med vaniljglass och körsbärssås! Mums.. Beach 2007 släng dig i väggen... ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för lyckönskningar med kullen.
och skulle du se Banditen såååå skulle du bara..... han är ljuvlig!
Det är de allihop för den delen, men han är ju med all sannolikhet tabby också. Det du!! Mums!!!!
Härligt att Candy släppt till ordentligt nu. Då blir det snart blåbebbar hos er. Nåt som är mindre ljuvligt det är att ha löss! hjälp det kryper i mitt huvud också, bara av att läsa om dom. På dom bara och utrota dom en gång för alla nu!