måndag, februari 15, 2010

Skogkattmästerskapet 2010

FOTO: Malena Sténson
Stort grattis i efterskott till vår foderkull som fyllde fem år i lördags!! Och allra finaste Bazooka får vara omslagspojke till kullen!

I helgen har vi varit mycket upptagna. Vi har varit i Stockholm för Skogkattslingans stora evenemang, och skördat fina framgångar med våra mått mätt. Men vi VET ju redan att alla våra katter o avkommor är FINAST och BÄST i hela världen oavsett hur det går på utställningarna, eller hur?! ;o) Det tror jag nog att alla uppfödare o kattägare tycker om sina katter, åtminstone hoppas jag det.

Vi har haft jättekul, och träffat många goda vänner och fina katter! Vi har också jobbat enormt mycket, en utställning tar mycket tid o arbete inte minst i form av förberedelser innan. Nåväl, bilen packades full i torsdags eftermiddag o sen bar det iväg till Upplands Väsby med fyra katter och en styck lillsnigel! :o) En lillsnigel som f ö skötte sig utmärkt hela helgen och det var vi väldigt tacksamma för! På lördagen var det En Mycket Trött Lillsnigel som helt plötsligt inte stod att finna! VAR var hon? Hmmm.. Hon hade visst somnat i fiket.. ;o)


På lördagen var det kärt återseende av finaste Gnistra Gyllenstrå! Gnistra hade utvecklats jättefint och var i fin kondition. Tyvärr fick hon också stentufft motstånd, men hon skötte sig med den äran! Första utställningen och Gnistra var så snäll o duktig och fin! Ex 4 blev resultatet, men i mitt hjärta är hon ändå nr 1! :o) Vi träffade Gnistras rara ägare och de var jättegoa som vanligt, tusen tack för att ni tog med er Gnistra så att vi fick träffa henne igen!
FOTO: Malena Sténson

Gnistras syster Murkla Mys var också med, men tävlade på WCF:s utställning i sidohallen. Murklan hade två konkurrenter men vann förstaplatsen och blev Ex 1. Sen blev hon BIV.. O därefter NOM! När Murklan flera timmar senare blev BIS junior hona så var vi mycket stolta! Även Murkla skötte sig fint även om hon gärna hade besökt samtliga utställares axlar för att få sitta där! :o)



Herr Cutie var helt ur pälskondition men fick ändå cert bägge dagarna! I BIVen var han chanslös mot de äldre och välpälsade herrar han mötte, men vi var lika glada ändå! Cutie kände nog på sig att det var en helg när han inte hade en chans, han vägrade visa upp sig och ville helst ligga i buren o spana på brudar. Det fick han! :o) Vad han inte fick, men som han gjorde ändå, var att strila på hotellrummet. Herr Cutie ägnade sig åt att spraya en vägg lite så där för att visa att han är man i katthushållet, till min stora förfäran! Griskatt!!!! Nåja, vi hade rengöringsmedel o sprayer med oss.. Som väl var!!

FOTO: Malena Sténson

På lördagen fick Cobran certet, men blev slagen av en lite äldre herre som hade bättre pälskvalitet och öron. Cobran förvånade oss alla genom att verkligen visa upp sig och strålade fint! Dagen till ära blev han Champion!
Foto: Jane Ehn

På söndagen fick han också sitt cert och vann dessutom BIV:en! Sen ville domaren se honom för NOM också, fast senare. Vi kollade lite snabbt vad han hade för motstånd, och såg till vår förskräckelse att han skulle gå upp mot fine SC S*Wildwoods Conjak!! Ridå, liksom! Conjak är en 8 kg tung, fullpälsad hane på drygt tre år.. Tjena mittbena... ;o) Nåväl, vi är vana vid att förlora och att förlora mot en fin katt stör mig inte ett dugg. Vi bestämde oss i a f för att Cobran skulle få fortsätta stråla genom att vara välpresenterad, så han blev kammad o putsad efter konstens alla regler!
FOTO: Malena Sténson

Sen gick vi då upp, babypälsade Cobra Starship, 1 år och 7 månader gammal i ena ringhörnan med välmeriterade och fullpälsade motståndaren Conjak, drygt 3 år i den andra. "Matchen" kunde börja! Själv stod jag och njöt av att domaren faktiskt lät det bli lite show, och hon berättade om bägge katternas positiva sidor och att hon hade ett mycket svårt val framför sig. Jojo, säkert, tänkte jag! ;o) Hon pladdrade på och jag lyssnade med ett halvt öra, och sög tacksamt i mig alla snälla ord om Cobris. Sen visade hon upp Cobran och sa att han blev NOM! Jag höll ärligt talat på att svimma, sekunderna efter så storbölade jag! Det var en riktig stjärnsmäll! Lite roligt är ju också att jag tycker att Conjak är så himla fin att jag tog för givet att han skulle vinna. Cobran är åxå jättefin, men han har liksom inte uppnått samma ålder o har inte samma pondus som Conjak. Men visst, det står i domarmanualen att de ska ta hänsyn till katternas ålder och utveckling osv. Men näe, det var ändå en högst oväntad skalp för herr Cobra Starship, det må jag lova! Jag tror t o m att en liten tår syntes i mannens öga efter detta ståhej! Tusen tack för allas gratulationer!
Foto: Jane Ehn

Det var också jätteroligt att grabbarna Grus pappa Xeke fick sina cert bägge dagarna o blev BIS avelshane. Härligt också med Bazooka o Bixies NOMar bägge dagarna, grattis. Grattis till alla andras fina resultat o cert o s v också!
Goaste Coco Bängan var med på WCF:s utställning, och hon var lika orädd o pigg som vanligt! Coco Bängan fick sitt cert och blev senare uppkallad för nom, mot 10 andra honor. Döm om min förvåning när Coco Bängan aka Barbamamma (litet huvud med fet kropp-syndromet på Coco just nu, men det blir bättre o bättre!) klådde alla och blev NOM!! HÄRLIGT! Jag var jättenöjd med mina WCF-resultat och finfina bedömningar, men även för de fina bedömningarna på de andra.
FOTO: Malena Sténson
Nu ska jag jobba lite, ha det gott allesammans och tack för en trevlig helg!

3 kommentarer:

RosaMilton sa...

Grattis till alla fina resultat!

Puzzle sa...

Stort grattis till era kanonresultat! Ge Cobran en extrapuss :)

ingrid sa...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS till alla fina resultat . Det är ni värda.

Krama och pussa alla fina katter från mig
Ingrid