fredag, februari 19, 2010

En alldeles snöfylld fredag i Beirut!


Här är länken till de nya kattungebilderna: http://picasaweb.google.com/malincholger/TarantinoKullen6Veckor

Idag var jag uppe tidigt, och som vanligt var morgonen full av turbulens. Lillsnigel hade snott Äldstas vantar o glömt hänga på tork, så de var blöta. Bad idea.. TT ockuperade badrummet alldeles för länge så att resten av familjen blev sura.. Sonen var lika godmodig som vanligt och Lillsnigel var just sådär snigligt slö som bara hon kan vara morgontid. Inga kläder som passade, allt var det fel på och allt tog en EVINNERLIG tid.. Men nu har de åkt, och jag sitter alldeles själv framför datorn med en kopp kaffe och bara myser! Katterna har fått fredagsmys redan nu i form av god blötmat, och vår gäst (som inte var särskilt förtjust i just den blötmaten) har fått en annan sorts mumsemat. Alla katter nöjda, förutom Häxan Surtant aka Loppan, som tjurar för att Sharin trotsigt har tagit hennes plats på datahyllan. Taskigt, Sharin! Och hon gör det enbart för att retas, det syns!

Lilla Häxan surtant häckar istället nere i det allmänt sunkiga köket, herre Gud, allt fylls o blir stökigt på EN dag!! HUR kan det komma sig?

I går morse plockade jag rent på köksbordet. Visst syns det på bilden nedan? Eller kanske inte? Allt fylls på och sen ska "någon" plocka undan.. Så ni ser vad jag ska ägna dagen åt!?!

Coco Bängan har en alldeles fantastisk pälskvalitet. Igår roade jag mig med att fundera på vilka egenskaper jag skulle vilja klona i hop i en enda katt, fasicken vad den katten skulle bli perfekt då!!
Om vi tar Coco Bängans pälskvalitet, Cobrans underull och tofsar, Cuties öron, Bruce's kropp, Cobrans profillinje, Murklans haka, temperament med en blandning av Coco, Bruce och Cutie, Dompans snöskor, Candys stomme o grovlek (som i o f sig finns hos Brucan), Blossas vänlighet, Loppans smidighet, Bazookas ögonform (nu är ju inte han min, men en avkomma till Dompan!), Dompans storlek, en stor del av Ushkis stamtavla och bakar ihop i en enda katt.. Då jädrars alltså.. Mest synd av allt är att jag inte kan para Cutie o Cobran med varandra, för det skulle bli nice, om man bortser från stamtavlan.. Nåja, det är väl det som är det roliga och stimulerande med kattavel antar jag? Att klura och tänka och försöka få ihop saker samtidigt som man ändå vill ha en hyfsad stamtavla.. Som inte precis alla andra jobbar med.. Just nu råder det kris på hankattsfronten för vår del, jag har hittat EN hankatt som kan matcha Sharin med dels de egenskaper jag söker och dels inte kombinerats med samma linjer om o om igen och dels en massa annat. EN.. Å sen säger man att avelsbasen på Norsk skogkatt är bred.. Nja, men samma katter återkommer ju om o om igen och många uppfödare idag jobbar med exakt samma linjer o parar med lika linjer o sen då? Ibland önskar jag att man slapp tänka och bara kunde titta med egna ögon, para utseende med utseende och strunta i vad som ligger bakom... Å andra sidan skulle det vara alldeles för enkelt då.. ;o)


Diskbänken kallar på mig, som ni ser på bilden ovan.. Coco Bängan är vig, hon smäller inte ner nåt i första taget!

Ha en trevlig dag, själv ska jag städa, baka, skotta snö, handla, hämta en snubbe på jobbet som ska vara här ikväll på myskväll, hämta Lillsnigel med kompis på skolan, och sen väntar myyyyyyyyyys! Imorgon är det HCM-tester av Sharin och Ushki!

Kramar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Godmorgon
Städa på nu så syns vi i morgon *ler*
Ingrid