tisdag, februari 10, 2009

Att sluta röka..

Nu har jag varit rökfri i ungefär 20 timmar. Drygt. Och av de 20 timmarna har jag varit röksugen ungefär hundra gånger trots att jag har sovit säkert 10 av timmarna.. Phui! Det är inte lätt att låta bli att börja röka igen. Men jag ska försöka. Jag bestämde mig igår. Som vanligt är det här o nu som gäller, förberedelser o sånt funkar inte för mig, allra helst inte eftersom jag alltid skjuter upp allt.. "Jaja, jag ska sluta röka.. en annan dag...!". Men jag vet att det funkar för andra, fast jag måste sluta tvärt, inte ha en endaste cigg i närheten under de närmaste dagarna och en massa tålamod från min familj.. När man slutar röka förvandlas man till ett monster, i a f jag. Jag använder mig inte av nikotinhjälpmedel, för då förlorar jag motivation. För mig funkar inte logiken att lägga pengar på ett hjälpmedel som innehåller nikotin, för då skjuter man ju bara upp eländet. Näe, här är det pang på rödbetan direkt. Snipp, snapp, snut, nu är det slut! Idag har jag dessutom haft ont i magen, i huvudet och varit allmänt deppig. MEN jag blev OHYGGLIGT glad i eftermiddag, för mamsen ringde o berättade att hennes provsvar var jättebra! Alla röntgenbilder, ultraljudningar o mammografigrejor var också bra, så då blev jag än mer besluten att hålla ut och inte röka. Fast jag tar en dag i taget.

Att sluta röka är ett bra initiativ, dels så slösar jag inte pengar på att sakta förgöra mig själv, och dels så får jag bättre kondition och kommer säkert att må bättre helhetsmässigt. Fast det tar tid innan det djävulska nikotinet har gått ur kroppen och man börjar se effekterna. Ikväll ska jag dessutom väga mig, tyvärr. Jag har varit van vid att väga runt 45-50kg, för det gjorde jag konstant mellan graviditeter och som "ung", men efter Wilma så blev det desto mer. Då hade jag dessutom slutat röka och höll uppe ett bra tag, o det förbättrade ju inte övervikten.. Men å andra sidan är jag inte så smällfet att jag mår dåligt av det, fast det känns onödigt att gå upp mer.. Så det gäller att tänka på vad man stoppar i lilla mulen nu också. Suck.. Just nu känner jag mig mest deprimerad och inte ett dugg duktig, snarare tvärtom.. Men det är bara en dipp, jag kommer att må bättre snart. Det här har jag läst idag:

"Nikotin är ett nervgift
Nikotin är en starkt beroendeframkallande drog som påverkar hjärnan på liknande sätt som heroin och kokain. Det är inte konstigt om du drabbas av mer eller mindre svår abstinens när giftet försvinner ur kroppen. Håll ut! Besvären brukar gå över efter några veckor. Nikotinersättning eller Zyban kan hjälpa dig att hålla besvären i schack.

Abstinens?!
Abstinens kan yttra sig på flera sätt. Sömnlöshet, yrsel, huvudvärk, svettningar, trötthet, ilska, gråtmildhet och ökad aptit är inte ovanligt. En del känner sig rastlösa och har svårt att koncentrera sig.
Andra upplever stor sorg och saknad."

Nåja, jag har handlingsplan klar. OM jag blir extremt röksugen ska jag köpa något nikotinhjälpmedel. Allra helst skulle jag vilja ha en sån där fuskcigg som ser så fånig ut.. Bara för att den ser fånig ut.. ;o) Sen har jag fritt fram att dricka så mycket vatten jag bara vill. Varje gång jag blir röksugen ska jag antingen dricka ett glas vatten, utföra ett av mina projekt (mestadels sånt som typ att stryka, tvätta, städa nåt osv) eller gå en promenad. Varje gång jag har klarat att stå emot mitt röksug så ska jag belöna mig genom att få en poäng mot något jag vill göra eller ha. Just nu har jag bestämt att om jag klarar mig utan att röka i en vecka så ska jag köpa Denise Minas bok! (Tack för tipset, Nina, jag brukar beställa ibland från AdLibris, så nästa vecka kanske jag kan beställa några böcker därifrån..) Jag ska också tänka ekonomiskt. Jag är oftast fattig, och givetvis skyller jag inte detta på att jag är slösaktig, nej, vi skyller det helt o hållet på att jag har rökt upp mina pengar! Skämt åsido så är det dyrt att röka, men man är liksom så van vid att köpa cigg så man tänker inte ens på det.. Jag rökte högt räknat en ask ciggaretter om dagen. Cigaretterna kostar ungefär 40 kr. Sju askar i veckan blir sammanlagt 280kr. Phui! Tänk vidare!! Det vågar jag inte just nu, men snart så.. Än så länge tar jag en dag i taget. Sen har jag ju ytterligare en sporre.. Mannen slutade snusa för över 1,5 år sedan! Det var strongt! Självklart måste jag också försöka bli nikotinfri!

Ha det gott allesammans, nu ska jag gå ner o dricka ett glas vatten, ta en Fishermans friend och så ska jag läsa upplösningen på Tyskungen av Läckberg, sen vet jag inte riktigt vad jag ska läsa.. Så det får bli ett biblioteksbesök imorgon..

7 kommentarer:

Malena sa...

Vad skönt med mammas provsvar! Måste vara en sten som faller från ditt hjärta!

Du är duktig som tar itu med din rökning. Kommer du över de första dagarna som är allra värst ska du se att det går lättare. Jag håller förstås alla tummar och tår.

Dessutom - dina "killar för hela slanten" är ju helt underbara på bilderna i förra inlägget. Där kan man snacka om killar som är vana att hanteras - no tjafs!

Kram till hela klanen, två som fyrbenta

Anonym sa...

hörru, jag har rökt så länge jag kan minnas. jag har varit rökfri i en vecka nu. Ett tips: snacka inte om cigaretter, skriv inte om att "sluta röka" utan istället, bara gör det....
Visst fan blir man sugen. Men låt det stanna i ditt huvud.

Du fixar det.

Anonym sa...

hejsan
skönt att din mammas prover var bra
och lycka till ,jag gjorde som du säger ,jag slutade tvärt och i sommar så har jag varit rökfri i 17 år ,tänker inte ge dig några tips och råd för man känner själv vad som är det bästa för var och en .för mig funkade det med att jag kände att jag ville inte röka mer .kram Annette

Anonym sa...

Jag håller tummarna att det går vägen för dig! Du har mycket att vinna och inget att förlora på att sluta röka. Kram!

Anonym sa...

Skönt att din mammas prover var bra.
GRATTIS till beslutet att sluta röka, jag funkar likadant, ska jag sluta så är det direkt, inget planerande här inte, fast första månaden använde jag lite av Zonnic munspray, jag tog endast 2-3 gånger /dag då det var riktigt starkt sug, efter 1 månad var det lite äckligt att tänka på vad jag spruta in i munnen så jag la undan den och nu har jag klarat mej i 3 månader, det är det bästa jag gjort, så underbart!! DU KOMMER KLARA DETTA MALIN!!! VI TROR PÅ DEJ!! Kram Lisbet

Zealous sa...

Grattis till fina provsvar!
Är övertygad om att du kommer klara att sluta röka fint också. Vill du så kan du!

(Och Stort Grattis till Lisbet också!)

Kram, Nina

Malin sa...

Du fixar det, Malin! Heja heja!