onsdag, februari 11, 2009

Abstinens..

Jag har alltid förstått missbrukare som inte kan sluta trots att de förlorar familj, jobb och ibland allt värde i livet. Förstått, men inte velat acceptera. Det är så när ett gift tar över, och har man aldrig varit beroende av t ex nikotin, droger eller liknande så kan man egentligen inte ha adekvata åsikter om missbrukare. Det är lätt att döma utan att förstå. Det gör jag själv ibland, tyvärr. Idag känner jag mig som värsta knarkomanen... Jag känner för att börja lipa, slåss eller bara sjunka ihop i en liten hög och dö.. Bara för att jag har ett stort hål i min kropp. Så känns det, fast logiskt vet jag att det ju bara är bristen på nikotin som gör sig påmind. Jag gillar logik. Fast oftast är jag känslomänniska, dock med ett logiskt medvetande. Just därför gillar jag att dissekera alla aspekterna i hur det funkar att sluta röka, och det funkar inte att stänga in allt som har med rökning, cigg, nikotin osv i en liten låda o sen slänga bort den o låtsas att den inte finns. Tvärtom så mår jag bättre av faktakunskaper. Som att t ex jag nu är inne på min snart 42 timme utan nikotin och att det värsta suget borde försvinna inom kort, eller inom tio dagar.. Suck... Tio dagars lidande m a o.. Att smaska i mig hjälpmedel med nikotin kanske skulle hjälpa lite, men å andra sidan skulle det dra ut på eländet o det funkar inte för mig. Jag har provat, så jag vet. Det handlar istället om att lida sig igenom de här tio dagarna (fast rent konkret så är det ikväll bara 8 dagar kvar..), sen blir det bättre! Inte heller funkar det med skräckpropaganda, och det är faktiskt något som jag kan bli rätt road av.. Det är ju inte så att bara för att någon försöker skrämma en så slutar man med något.. Rent konkret är det sällan skräckpropaganda funkar. Ändå envisas folk med att tro att hot och skräck kan få folk att sluta. För att hårddra det hela (vilket egentligen är ganska patetiskt, jag erkänner, mina liknelser tar ibland oanade proportioner..) så slutar ju inte folk i USA att mörda varandra trots att man hotar med dödsstraff.. Inte heller slutar folk knarka för att deras familj lämnar dem. Inte heller när de befinner sig längst ner i samhällsskiktet slutar de, för saken är att det handlar om ett behov som är enormt! Nåväl, åtta dagars elände kvar, men jag vill minnas att jag tyckte det var mest jobbigt de tre första dagarna, o sen fick jag lite dippar då o då under första månaden. Så nu måste jag bara hålla motivationen uppe så att jag inte trillar dit igen! Som väl är finns det bara EN på mitt jobb som röker! Och eftersom jag oftast bara träffar mina arbetskamrater en kort stund innan jag börjar och innan jag slutar så tror jag att jag överlever den frestelsen. Konstigt nog så känns det som att jag har rökt för mycket i munnen. Det liksom osar rök i mun o hals.. Märkligt!

Nu ska jag ner o laga mellanmål till kidsen. Jag är jättestolt över att snart två dagar är rökfria, och jag är tacksam för allas stöd! TACK!! Inte minst min familj, som faktiskt är helt ljuvliga med sitt stöd. Man liksom ser hur de söker varandras blickar i samförstånd när jag får ett litet utbrott över något bagatellartat, och alla är så förstående o goa! Härligt! Men jag måste erkänna att jag är DJÄVLIGT röksugen just nu. Fast röksug varar egentligen rent fysiskt i bara några sekunder, så det ska man väl stå ut även om det kommer flera ggr per dag?! Jag har också belönat mig själv med att låna tre nya böcker på bibblan idag. Jag hade visst missat "Predikanten" av Läckberg.. Så den är jag tvungen att läsa också. Egentligen föredrar jag att läsa serier i manisk ordning, men ibland måste jag vara trotsig o inte göra det.. Då känner jag mig löjligt rebellisk.. Visst är jag fånig?!! De två övriga böckerna är "Räven" av Michael Connelly och så nån annan deckare.. Det var andra deckaren av nån brittisk författare där jag redan har läst del ett och var halvnöjd, så vi får väl se om jag gillar den.. Jag började i a f med Predikanten, hoppas den räcker i a f en dag, den är tyvärr inte så tjock.

Annars inget nytt på fronten. Ha det gott o njut av ett fantastiskt ordspråk:

"Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några."

1 kommentar:

Zealous sa...

På tal om fördomar, här är ett kul test: http://www.annorlundaarbetsliv.se/Interaktiv