onsdag, oktober 18, 2006

Onsdagstjurig...

Vet inte riktigt vad det är med mig idag, men jag känner mig lätt tjurig... hehehe, ni som brukar läsa här vet ju att sånt är tillståndet till o från, helt utan anledning liksom.. Jag blir bara uppretad för ingenting egentligen.. Hmmm... Men visst finns det saker att reta sig på här i världen, om man nu vill falla för den frestelsen.. Jag har HELT övergivit Stampes citat om att om man inte har nåt snällt att säga är det bättre att inte säga något alls.. PAH! Håller jag inte med om längre.. Det är bara när jag har mina synnerligen hoppfulla dagar, ni vet de där dagarna då man tror att hela världen är rosenröd och skimrande och att ALLT går bara man vill.. Hrmpf... Tror jag heller inte på idag.. Jag tror helt enkelt att jag är lite stressad över allt jag måste hinna med att göra innan vi åker iväg nästa onsdag, och att det är därför jag är på dåligt humör.. Så jag ska göra en dåligt humör-lista på saker som retar mig just nu! För er som vill fortsätta vara positiva, scrolla ner lååååångt, eller hoppa över dagens blogg, för det lär inte bli nån munter läsning.. *varggrin*
1:a saken som retar mig är politiker! Jag är VÅLDSAMT irriterad på politiker som bestämmer att vi minsann ska få rätt till avdrag för hushållstjänster o skönhetsvård.. Jojo.. OM man nu har så mycket pengar över varje månad att man har råd att anställa en egen städerska, varför inte införa att man har rätt att sänka sin tjänst med 25 % och kan städa sin skit själv?? Är det så vi ska ha det i Sverige nu, överklass, medelklass och skitklass? Dvs de som inte var smarta nog att välja rika föräldrar med egna framgångsrika företag när de föddes får väl helt enkelt skita i att överleva eller städa åt de framgångsrika.. Näe, FY för sånt tänkande! Jag skäms å alla viktigpettrars vägnar, som tror att just de är så oumbärliga att de måste anställa andra för att ta hand om sin egen skit istället för att göra det själva... Och grattis alla ni kvinnor i Sverige som inte har haft möjlighet att utbilda er eller som inte kan få ett annat jobb, nu kan ni hem o städa åt "de rika" för en säkerligen fantastisk lön... BLÄ!
2:a saken som irriterar mig är alla nya skogkattuppfödare, som bara för att de köper en katt med stamtavla helt plötsligt är uppfödare.. Jojo... och allt är tydligen värt att avla vidare på.. Ledsen, men jag tycker faktiskt att man bör ha bevistat några utställningar o fått några objektiva bedömningar på sin kisse innan man kan föda upp kattungar och anse sig vara kapabel att ge råd till kattungeköpare och säga att kattungarna är väl lämpade för såväl utställning och avel.. :-/ Mitt tips är att skaffa sig en mentor som har hållt på lite längre än ett par år.. Och dessutom lära sig standarden för Norsk skogkatt, för helt uppenbart är att just nu avlas på vad som helst, hur som helst och helt utan tanke eller mål bakom.. PUST! Det borde nästan vara dödsstraff på att avla på katter som har ögon som pisshål i snön och att kalla sig skogkattuppfödare när man knappt aldrig har satt foten på en utställning... Eller att vinkla domares negativa kritik till att domarna har en dålig dag.. Herreminje, jag undrar just hur skogkatterna i Sverige kommer att se ut om några år.. Tack gode Jesus för alla duktiga uppfödare och mentorer som finns där och åtminstone kan vägleda och hjälpa några av oss! Ett annat hett tips är att försöka granska sin kisse kritiskt, och det verkar svårt för många... För att inte tala om de uppfödare som har hållt på i några år som bara jagar BIS:ar och inte överhuvudtaget bryr sig om nånting annat än utställnigsframgångar.. Dem gillar jag heller inte nåt vidare.. BIS:ar och andra utställningsframgångar är jättekul att få, men det finns de där just dessa framgångar överskuggar ALLT annat, inklusive katternas väl och ve och då blir jag trött... (Tack o lov finns det ju också underbara människor som inte har det tankesättet och deras framgångar tycker jag är superkul att följa!)
3:e saken som jag är ohyggligt irriterad på är att vi i vår familj tydligen har en ständigt självpåfyllande tvättkorg... eller kanske inte.. för tvätt finns det i MÄNGDER varje dag! Helt otroligt, ena dagen är tvättkorgen tom, nästa dag är den överfull och vart kommer allt ifrån?? HUR kan det komma sig att det ALLTID finns tvätt att tvätta, mat att laga, disk att diska och saker att städa undan??? Man kanske borde reducera garderoberna till tre ombyten för alla och sedan när de är utslitna köpa tre nya.. Men jag ger mig den på att tvättkorgen ständigt skulle vara full ändå!
4:e saken som är högst irriterande är pengar! ALDRIG räcker de!! Det är precis så att allt går runt med alla räkningar och allt annat som ständigt ska betalas.. Jag ska genast be om löneförhöjning, för alla har väl hört att den nya regeringen ska belöna alla som gör ett hedervärt arbete inom den kommunala sektorn, eller har jag missuppfattat nåt?
5:e saken som irriterar mig är att folk i allmänhet betraktar handikapp som Damp, AD/HD o liknande som hjärnspöken.. De människorna skulle jag vilja slå på benen med en käpp!
Så! Nu har jag varit negativ o otäck i flera minuter, nu ska jag gå ner o städa av mig all ilska o irritation och sedan titta på Bonde söker fru och mumsa morotskaka!
Tack o hej för mej!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Malin! Sverige ska bli lilla Hollywood, fattiga och rika.
Fick kalla kårar igår när man såg nyheterna och de intervjuade någon liten snärta på ja sisådär 25 bast med barn vagn och stylad upp till tänderna och var nöjd med att fastighetskatten skulle sänkas rejält för de som bor ute på Lidingö, så nu har de säkert råd med barnpiga med :-0

Blivande kattuppfödare borde få köra upp som man får göra på så mycket annat, inför samma system som de har i det stora landet i väst, köp en kattunge som ska vara ämnad till att ställas ut som kastrat tävla den till den högsta klassen och sen köp en tilloch tävla som kastrat och under tiden ha en mentor där du kan bolla allt med, då har det kanske gått en sisådär 4-6 år och då kan man nog börja fundera på om man ska bli uppfödare.

En liten reflektion.

Malin stressa nu inte upp dig inför Hollands resan, pusselbitanra börja falla på plats så du och Stefan får komma iväg på en liten tripp.
Vi håller tummar för Bruce, Gizmo och Yatzy, det får bli direktlina från utställningen.

Tack för kaffet förra veckan.

//Veronica

Anonym sa...

Måste bara hålla med Dig Malin i ALLT vad Du skriver!

Anonym sa...

Idag kände jag en så stor lust att skriva en insändare angående den nya regeringen. Ja, de slår verkligen på de som redan ligger. Och mest synd är det om alla unga vilseledda förstagångsväljare som röstat "fel". De kommer nog surt att få smaka på den bittra kakan de med. Men, men vi får se hur länge de sitter kvar. Nån som törs gissa?

Anonym sa...

Malin...man kan nästan tro att du läser mina tankar...håller med dig till fullo angående alla nya kattuppfödare...gissa varför jag inte föder upp...man skall ha kunskap som nummer 1 och inte bara avla på allt man ser...läser allt om uppfödning, är flitig utställare och riktigt kattbiten och är styrelsemedlem i kattklubben hemma...men inte är jag uppfödare för det..Som sagt lär först agera sen!!! Kram Ingela och de tre kastratkillarna ;-)i Linköping

Anonym sa...

Herreminjeeee.....
Här var det lika muntert som hos mig ser jag... även om du är på det lite arga hållet... =)
Men visst kan man hålla med dig!!

*mutter*

Kram på dig!!

Zealous sa...

Hoppas du får en bättre dag idag istället.

"ögon som pisshål i snön", det fick i alla fall mig att skratta... ;-)

Kram,
Nina

Malena sa...

Heja Malin, ut med det bara!

Och det där med att starta uppfödning bara man har en katt med stamtavla... har tänkt tanken så många gånger men jag har inte präntat ner den. Man borde helt enkelt få gå en kurs och få ett "uppfödarleg" som godkänns av någon/några som är auktoriserad inom rasen.

Glöm inte att DELEGERA upp-plockning av saker och sortering av tvätt till BARNEN oxå, de kan säkert bidra med något på rätt nivå! BÄR inte hela världen på dina axlar! Inte konstigt att du får ONT i dem!

Kramisssssssssar,
Malena und boys