måndag, december 14, 2009

Utvecklingssamtal och trotsiga tonåringar..

Idag har jag varit på utvecklingssamtal med trotsiga tonåringen. Det verkar lovande. Som att ungen faktiskt trivs på skolan. Annars är hon mest oregerlig och otrevlig mot mig, typiskt trotsig tonåring på alla sätt o vis. Lyssnar inte, hugger direkt och är allmänt obstinat och tjurig med alla taggar utår. Men i skolan sköter hon sig, härligt! Mentorn verkar perfekt än så länge, sträng, tydlig och ändå vänlig och omtänksam. Dessvärre har TT samma lärare som Sonen i ett ämne, och gissa om hon har rester i det ämnet...? Japp! Mer regel än undantag, fast jag tycker inte det är så konstigt. Skriftliga läxförhör med tomma A4-ark som delas ut en gång i veckan för att ungarna ska skriva allt de lärt sig i ämnet funkar sällan på barn med bokstavskombinationer. Om det ens funkar ö h t.. Suck.. Nåja, förhoppningsvis får TT sin mentor i ämnet längre fram, hoppas det..

Kom hem, ringde mannen o berättade om samtalet, vi är bägge stolta o nöjda över TT:s omdömen! Sen lyfte jag luren igen, skulle ringa mamma.. Tänk hur dum man är! Att det inte går in i hjärnan riktigt, men det är väl gammal vana som styr, antar jag. Mamma hade blivit så glad, TT har varit ett orosmoment för oss alla ibland, så positiva omdömen har vi alltid haft stor glädje av. Denna glädjen får jag dock dela med andra än mamma, tyvärr. Lipade en skvätt. Igen.

Pratade med kidsen om julen, vi tar det soft i år. Gör så gott vi kan och försöker fokusera på att umgås och ha trevligt med familjen, med små medel. Det blir nog bra till sist. Jag ska förbereda lite inför julafton, och så delar vi upp arbetet emellan oss alla i familjen gällande maten. På vår lott står Janssons, omelett med svampstuvning, vita kroppkakor, hemmagjord sill och skinkan. Det tillkommer lite veggoalternativ till Äldsta också, som västerbottenpaj och annat smått o gott, men det känns som att vi hinner med utan problem. Ingen stress, alltså, skönt! Allt som går att förbereda ska vi göra i helgen, sen gör vi resten dagen innan julafton, förutom omeletten, som vi gör på plats. I helgen blir det också julklappsinköp, men eftersom vi ska hålla det på låg nivå så blir det ett fåtal julklappar. Vi blir nog nöjda ändå. Julen får bli lite på halvfart, men det är ok, och vi är alla överens. Julen var mammas högtid med julbord o mat och paket, så det kommer att bli väldigt tungt till o från, men å andra sidan måste vi vänja oss. Så är det bara.

Nu ska jag göra vita kroppkakor på prov, jag har slarvat bort mitt gamla recept, så det blir ett nytt.. Hoppas de blir goda. Jag gör även veggoalternativ på dem, så att Äldsta får några hon också.

Ha det gott allesammans, och ta hand om er o era nära o kära! Kramar!

1 kommentar:

Malena sa...

Detsamma till dig Malin - du är min vardagshjälte!