tisdag, december 22, 2009

Dan före dag före dopparedan!

Operation städning pågår i Beirut. TT har tömt ut hela sin garderob i väntan på sortering.. Den väntan pågår och rummet ser ut som tre Beirut under tiden.. Tålamod krävs.. Snön ligger kvar och jag är nöjd med det! Igår var det bouppteckning efter mamma, sånt där är lite läskigt tycker jag.. Känns som man är o rotar i sånt man inte egentligen inte har med att göra. Man är dock tvungen.. Nu är den över i a f, och det är bra. Åkte ner till Brömsebro, där jag är uppvuxen, för att hälsa på pappa Benny o hans sambo. Mysigt! Synd att vi inte träffas så ofta, men det blir ju så ibland. Det är alltid så mycket som pockar på ens tid. Fick julklapp, alldeles för mycket!!! Jag trodde inte det var så mycket som det var, men tusen miljoners tack! Det blir en ny brödrost, en ny hushållsassistent och en ny makt till tv-spelet. Med "makt" menar jag kontroll.. ;o) Jättetack! :o)

Janssons frestelse utan lök är klar till brorsan o mamsens man (som fegar för lök! Knasbollarna), potatisgratäng som veggoalternativ till Janssons till kidsen är klar, kroppkakorna är klara och kvar återstår att tillaga skinkan samt en "vanlig" Janssons frestelse med lök. Ikväll ska jag se om jag inte lyckas övertyga mannen att vi ska susa förbi IKEA o inhandla en ny byrå till alla hans pryttlar i vardagsrummet. Den vi har nu är stooooor och fuuuuul och alldeles kaputt i lådorna p g a idogt användande. Vi får se vad han säger... ;o) Sen ska vi susa förbi Citygross o inhandla skinka o lite annat pyssel. Jag är så nöjd att läsa i tidningarna att såväl Maxi som Coop håller stängt hela julafton och juldagen! Tänk så skönt för de anställda! Känns som en återgång till "förr" när de röda dagarna i almanackan var just röda och folk hade tid för vila o ro. Samhället stannade liksom i några dagar. Det är bra, tror jag, annars rullar allt så fort så fort mest hela tiden.

Imorgon ska jag o kidsen in till stan o handla julklappar.. Phui.. DET kommer att bli snärjigt och fullt av folk.. BLÄ.. Men man får skylla sig själv, det har varit mycket utgifter och mycket de senaste månaderna, och imorgon är det löning. Så vi får bita ihop och trängas i julhandeln. Nåja, om jag fixar den sista maten o sista städet så har vi ju tid imorgon. Ingen stress, tack, det avstår jag gärna.. ;o)

Jag har fått lite fina julkort, som gjort mig mycket glad. (Näe, mina egna är INTE postade än.. Imorgon kanske..? Julen varar ända till påska ju! ;o)) Visst vet jag att omtanke o värme finns omkring oss i alla tider, men ibland, när man har haft det tungt o eländigt känns det som att ljuset i tunneln har dött ut och allt bara är grått. Då känns det extra mysigt att få en liten hälsning eller telefonsamtal! Och igår blev jag lite tårögd, när jag fick en personlig julhälsning med en fin önskan om ett bättre 2010! Tack, Lotta! Det värmde jättemycket! Och JISSES, jag kände knappt igen dig på bilderna!! Det händer grejer... BRA JOBBAT!!! Skitsnygga bilder! Jag har också fått den stora äran att bli ny ägare av Hester/Ester (en lång historia finns att förtälja runt Ester/Hester, men den orkar jag inte dra just nu!). Just nu är det en Ester, för ballarna har trillat av! Ester muntrade upp vårt liv rejält, och Wilma har kanat runt på Ester varenda dag! Tack, Helena! Du är en idol!!! Helena är den fantastiska julbocksmakerskan, www.millenniums.se
foto Helena Kivimäki

Nu ska jag fortsätta i Beirut, måtte Gudarna vara mig nådig och ge mig tålamod att stå ut med att tjata vidare på att de tre stora ska städa sina domäner (rum) och att den lilla håller sig stillsam och inte drar ut alltför mycket prylar igen.. Så kanske det blir lite julfint o städat i Beirut som varar över julen i a f..

Ha det gott allesammans och tack för alla som finns och bryr sig! Kramar!

Inga kommentarer: