torsdag, juli 09, 2009

Torsdag och tvätt överallt!


Jag inleder med att gratulera S*Vildhjärtas Demonius Drakblomma till Premier-titeln! Fina kortet har Kattis på Drakborgens tagit, ni ser väl vilken stilig o fin kille han har blivit, Demonius?! Grattis till hans goa familj, som tar så väl hand om sina två grabbar! Det finns ett kort på Demonius son Maddox också lite längre ner i bloggen, han är också superfin!

Usch, idag måste jag städa igen! Igår hann jag med det mest nödvändiga i form av att plocka undan, laga mat, tvätta lite och tömma alla bajslådor, tvätta alla matskålar o vattenskålar. Idag måste jag ta ett stortag. Vardagsrummet består av en stor hög stryktvätt, två överfulla korgar med tvätt som ska vikas och tvättmaskinen går ändå varm.. Suck.. Var kommer all tvätt ifrån?!

Igår kväll var vi hos mamsen, det blev omdirigerade planer. Jag måste erkänna att avdelningen består av märklig personal. Vi anhöriga ser till att hon får rent i sängen, rena kläder och får be om spypåsar o liknande, för inget görs automatiskt. Jag är besviken på avdelningen. Min moster låg inlagd på en annan avdelning när hon var svårt sjuk för några år sedan, och där behövde man inte ens andas att något behövdes. All personal roterade runt sina arbetspass och även om inte klockorna ringdes i så kom ofta någon o tittade in bara för att kolla så att allt var i sin ordning. På den avdelningen där mamma ligger tror jag att det skulle kunna ligga en patient död i en vecka innan det uppmärksammas.. Jag kanske låter elak, men faktum är att jag faktiskt inte tycker att man gör sitt jobb ordentligt! Jag jobbar själv inom omsorg och med ganska krävande vårdtagare, men man måste alltid komma ihåg att det är människor man jobbar med. Igår t ex, då skulle mammas påse bytas, hon har numera en påse som går från magsäcken och där allt slagg kommer ut. Påsen byttes, och ändå var det stopp i slangen. Jag och mamma försökte förklara att det var stopp, det syntes ganska uppenbart. Allt fick baksug o åkte tillbaka igen, och mamma var tvungen att kräkas istället. Vad händer? Jo, det kommer in en sjuksköterska som byter påse, samtidigt ser han att mamma har kräkts och det har kommit lite på såväl kläder och i sängen. När vi påpekar att det är stopp så mojsar han lite med slangen och säger att det borde funka. Allt som intas åker ut i slangen, säger han, det kommer ni att se själva. sen gick han. Mamma drack 2 glas vatten, men inget kom ut i slangen. Sen fick hon kräkas igen. Ingen som kommer för att hjälpa med byte av kläder TROTS att man har sett att hon har smutsiga kläder o smutsig säng! Inga nya kräkspåsar fanns, och då ringde jag på hjälp. Det är väl knappast meningen att man ska behöva kräkas i papper när man ligger inlagd på ett välutrustat sjukhus? Till slut får vi in nya påsar, men fortfarande ingen som byter i sängen. Är det meningen att man ska ligga i det? Ja, det kanske det är, men jag blir fanimej förbannad. Jag hjälpte mamma att byta kläder och tvätta av sig, och jag har inga problem med det, men varför kan inte en personal komma o fråga!?! Är det inte normal hyfs o fason att man hjälper människor, även om de har anhöriga närvarande, eller åtminstone frågar om man behöver hjälp!? Jag behövde ingen hjälp, men jag kan inte trolla fram nya sängkläder som ligger inlåsta i ett förrådsrum. DET behöver jag hjälp med. Mamsen är för snäll och vill inte störa.. Men ska man inte som personal se det? Ska man inte vara vänlig och tillmötesgående och fråga om något behövs, eller åtminstone se till att patienternas skåp innehåller minst en uppsättning rena sängkläder, rent ombyte osv??? Sen kan man tro att de har mycket att göra, men si det stämmer inte. Från det att jag kom till det att jag gick några timmar senare så satt personalen i sitt personalrum o fikade o pratade, och de var många! Jävla idioter, en del borde inte få jobba med människor! I eftermiddag ska jag se till att få ett gäng ombyte med lakan o liknande så att jag själv kan byta i sängen vid behov, likaså ombyteskläder som finns, eftersom det numera händer små olyckor lätt, och man ska fanimej inte behöva ligga i sitt eget avfall när man ligger inlagd på ett svenskt, toppmodernt sjukhus, eller vad tycker ni?



Bebisar från Cutie anländer förhoppningsvis snart hos S*Syrenbackens, det ska bli så kul att få se dem! Jag tror det blir en fantastisk kull!

Annars inte mycket nytt, och nu har jag inte tid att sitta här, jag måste göra iordning och städa lite.

Ha det gott allesammans o ta hand om er o era nära o kära!
Kramar!

4 kommentarer:

Malena sa...

Här kommer en dos styrka och särlek från Uppsala!

KRAM!!!!

RosaMilton sa...

Usch va tråkigt. Man ska inte behöva vara frisk för att orka vara sjuk... Kan du inte be att få prata med avdelningsföreståndaren och framföra dina synpunkter nästa gång? En sak är ju om de har tokmycket att göra men om de bara sitter och fikar är det helt bedrövligt. Hoppas din mamma snart kan slippa vara inlagd. Finns det inget hospice eller avancerad sjukvårdsteam i hemmet där ni bor? Så hon slipper ligga inne på sjukhus.

Lisbet sa...

Det är så skrämmande att männsikor behandlas på detta viset... man blir verkligen ledsen..
Kram från Lisbet

Anonym sa...

Jag upplevde liknande saker när min mamma var sjuk. Och man blir så förtvivlad. Man har liksom nog med att ens mamma är så sjuk och så ska man behöva "bevaka" att hon får den allra självklaraste omvårdnaden, som en sjuk person bara SKA ha. Verkligen trist. Ta upp det här med patientombudsmannen, om inte personalen kan lyssna, förstå och göra sitt jobb.
Kram från Lilly