onsdag, maj 13, 2009

Onsdag - massor att göra inför konfirmationen!


Fru Domino Törnbladh slappar i klösmöbeln... Dompan har som kastrat börjat med en enerverande ovana att prata högt o ljudligt, allra helst när matte kommer hem från nattjobbet och helst av allt bara vill sova. Då börjar samtalet. Hon står nere i hallen och ropar på mig, undrar vad jag håller på med förmodligen, ligga o sova mitt på dagen liksom!! Som väl är så är Dompan mer hund än katt, så det räcker att jag använder mig av stränga tonen och skriker "Dompan!! Tyst!", så tystnar hon. Senaste favoriten för Dompan är att trycka ner sin lekamen i brödkorgen, jag måste försöka ta ett kort på det någon dag! Om vi lämnar kvar brödkorgen på bordet (vilket vi såklart nästan dagligen gör, att plocka undan efter sig är inte vår familjs styrka precis...) så trycker hon ner sig i den och hon ser.. liksom överjäst ut... Brödkorgen är kanske 25x15 cm så ni kan förstå att det ser rätt roligt ut vá?!

Idag, imorgon och på fredag har jag MASSOR att göra! Allt inför lördagens konfirmation ska förberedas, huset ska städas NOGA och tårtor o bröd ska bakas plus att de vanliga sysslorna ska skötas. Jag har hållt undan tvätten bra, och igår strök jag 80% av stryktvätten, det kändes skönt! Så det ska nog hinnas med allt som ska göras. På fredag har kidsen studiedag, så då ska de städa sina rum noggrannt. Vilket i praktiken innebär att jag ska övervaka det hela samt städa Maja och Wilmas rum. Maja o Wilma är ju inga höjdare på att städa precis.. ;o) Så vad gör man när man har MASSOR att göra om man är jag? Jo, man sätter sig o bloggar en stund! :oD Idag har jag möte också. Så måste jag handla i veckan också, plus åka förbi centralförrådet o köpa in lite praktiska saker som toapappersbal, storpack tvättmedel o liknande..


Sharin är väldigt lik sin far, hon visar sällan upp sin bästa sida på bild.. Jag måste verkligen ta tag i hemsidan också, o uppdatera med nya bilder på ungar, katter o allt annat. En del resultat ska också in, phui... Tänk att man alltid har så himla mycket att göra. Fast jag softar en del, och känner mig inte stressad över det, var sak har sin tid liksom..

Trotstonåringen åkte på skolresa i morse och ska vara borta till imorgon. Igår var det ett evigt tjatande på henne för att hon skulle packa.. Allt tar enorm tid och effektiviteten är under all kritik. Arg blir hon också, och gör titt som tätt fula miner och konstiga läten åt mig. Men jag slipper bli kallad kärringjävel i a f, så det är ju ett framsteg.. I morse skulle hon åka vid 7.40, och klockan 7.25 satt hon iklädd trosor o t-shirt i soffan o tittade på Svamp-Bob Fyrkant... Suck! Nåja, iväg kom hon, och jag tror o hoppas att det blir en bra resa för henne och ett andrum i tjat för mig, det är bra! Det är så frustrerande att alltid tjata och tjata, jag hatar det verkligen! Dessutom har ungen en förmåga att hantera sanningen flexibelt, så man måste dubbelkolla alla uppgifter o liknande, och det känns mindre roligt.. Nåja, det blir väl förhoppningsvis folk av henne också i sinom tid. Men man inser att sonen och äldsta dotterns tonårsperioder har varit extremt lugna i jämförelse, och jag fasar aningen inför höstens flytt till högstadiet för trotstonåringen... Det tänker jag dock inte oroa mig för nu...

Candy är fortsatt tjock.. Som en köttbulle. Senaste löpet gjorde vi ett försök med Ushki, men det lär nog inte ha tagit, tyvärr.. Egentligen så skulle hon ju ha date med Cutie, men eftersom han har fått (förhoppningsvis) en annan flickvän i framtiden så har jag tänkt om lite.. Och Delfinia löper dessvärre inte ännu, så nu känns det som att jag faktiskt vill ha någon kull efter Ushki.. Jag hoppas att Delfinia kommer i löp snart, men jag vet hur knepig Candy var som ung, hon löpte väldigt sporadiskt. Det var i o för sig rätt bra, utom när man planerade parning och löpet liksom aldrig kom.. Så nu låter jag nog Ushki få försöka med både mor o dotter, det är ju ändå lite stamtavleskillnader och typmässiga skillnader. Ushkis kull hos S*Fairyhearts har ju imponerat stort på mig, så jag är hittills mycket nöjd med honom som hane. Att han sedan dessutom är en strilfri, harmonisk kille gör ju inte att jag är mindre imponerad precis.. Han är en darling!!

Andra bebisar som jag gillar skarpt är blå kullen hos Ushkis uppfödare La Peyre! SÅ snuttiga små blåbär med Bruce o Shantas dotter Minnie som mamma! Helst gillar jag deras höjd på huvudet, och att de ser knubbiga och goa ut! They simply are just wonderful!!!

Coco förnekar sig inte.. I går skulle jag byta i kattlådorna o skura dem, jag glömde helt bort det i helgen.. Så jag förde över all sand till en låda efter att ha rengjort den noga med lilla spaden, och sen tog jag upp de andra för att skura i badkaret.. Jag ställde dem i blöt och hade i lite toarent.. Sen gick jag ner och hörde mannen hojta: "Ta Coco!!!" Ner för trappan i hundraåttio kom en liten blöt katta, givetvis passade hon på att kolla om hon kunde gå på vattnet i lådorna. Det kunde hon inte.. In på toan nere o så fick hon torka. Det var så pass lite rengöringsmedel i lådorna att hon inte behövde badas, men förmodligen får hon väl ta ett bad framöver! Knaskatt! Hon är med ÖVERALLT, och den lilla näbben läggs i blöt vad man än gör! Igår lekte vi med bollen, och GIVETVIS var liten Coco tvungen att kicka den vid vattenskålarna och såklart var hon än mer tvungen att ställa sig i bägge skålarna och blöta ner hela köksgolvet.. Undras just om man kan beställa en egen drulleförsäkring för Coco??

Mannen är totalt lindad runt Cocos lilltass, och trots alla upptåg så är hon en fantastisk raring som vi älskar mycket! Cobran och hon drar ofta igång varandra och hon är o förblir Cobrans stora kärlek i livet. Där Coco går kommer Cobran efter.. Cutie kan ta ett nacktag på henne då o då, och han kan busa ibland, men har lite mer av Bruce läggning. Lite cool sådär..

Nähä, nu kan jag inte skjuta upp det längre! Nu MÅSTE jag ta tag i mitt liv o städa o plocka lite!

Ha det gott allesammans, sköt om er o ta vara på dagen!
Kramar!

5 kommentarer:

RosaMilton sa...

Hahahahaha....! Det är roligt att läsa om ert kattliv men jag fnissade nog mest åt trotstonåringen som tittade på Svamp-Bob eller vad det nu var! Herregud snart är man där själv.... HJÄÄÄÄLP!

Anonym sa...

Vi är fler som längtar efter att Kitty/Delfinia ska löpa.
Vi tar ett allvarligt snack med henne varje morgon, men hon verkar helt oförstående...

Vi tror att hon i hemlighet planerat in den 9 juni för då tar Simon studenten och vi har liiite annat att göra då.

//kram från Marie

Kattis sa...

Coco förnekar dig inte!
En äkta Drakborgare av rang! Puss!
/Kattis

Anonym sa...

sitter och små ler när jag läser om Coco,jag har också några sådana här hemma,t om Fantasia har mycket farfar i sig ,men vad skulle livet vara utan en Drake:)

Anonym sa...

Coco kanske bara ville kissa... och precis som vår egen Drakborgensättling, så måste lådan genast kissas i när den är rengjord. Och Coco var förstås en duktig tjej, men hur ska en liten tjej kunna veta att matte lämnat vattnet var kvar i lådan!!! Med snuskmedel i!!!