onsdag, december 10, 2008

Fortsatt ilska över dumma lagen!

Jag kommer att fortsätta tråka ut mina läsare med fler litanior om den dumma lagen IPRED som ska träda i kraft runt april nästa år...

Filmen Mamma Mia har slagit försäljningsrekord. Märkligt. Rimligtvis borde alla sitta hemma o ladda ner den gratis, eller? Nej, det funkar inte riktigt så.. Många människor ser internet och nedladdning som en möjlighet till "provsmakning" innan man köper en produkt som kostar en del pengar. Mamma Mia har dessutom sålts till kampanjpriset 99 kr i olika kedjor, vilket jag tror bidrar till försäljningssuccen. Jag tycker absolut att artister, skådespelare, producenter och regissörer mfl ska ha en upphovsrätt, men upphovsrätten är lite krånglig.. Om jag köper en film och jag o mina vänner ska ha filmkväll, kan vi verkligen se en av mina köpta filmer då, eller måste vi ha varsitt exemplar?

Debatten är knappast ny, redan 1981 var det ett upprop av artister mot att man spelade av deras verk på kassettband..

"Upprop mot hemkopiering
Ur tidskriften Musikern, nr. 1/1981, s. 24

UPPROP MOT HEMKOPIERING – Till dej som lyssnar på musik från oss som gör musik

Hemkopiering av musik från skiva eller radio till kassett berövar alla artister, musiker, textförfattare, kompositörer, musikförläggare och skivproducenter, deras rättmätiga levebröd: royalties och försäljningsintäkter. Vi som undertecknat detta upprop hör till de stora grupper som blir lidande på grund av hemkopieringen. Vi ber dem som lånar skivor av varandra och kopierar, eller spelar in från radio, att sluta göra detta! Om inte blir följden: sämre utbud, färre artister, mindre pengar att göra musik för och försämrade möjligheter att ge nya artister en chans – ett fattigare Musik-Sverige. Var lojal mot oss! Låt bli att kopiera! Det är stöld av vår inkomst!
Egenhändigt undertecknat av bland andra: Fred Åkerström, Turid Lundqvist, Ted Gärdestad, Mikael Ramel, Arne Domnérus, Lill Lindfors, Claes af Geijerstam, Siw Malmkvist, Lars Lönndahl, Lars Roos, Magnus Härenstam, Jan Malmsjö, Lars Berghagen, Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Kjell Lönnå, Bosse Parnevik, Ralph Lundsten, Pugh Rogefeldt, Magnus Uggla, Håkan Hagegård, Björn J:son Lindh, Per Gessle (Gyllene Tider), Mats Persson (Gyllene Tider), Anders Herrlin (Gyllene Tider), Ola Magnell, Anders Glenmark, Thore Skogman m.fl."

Jaa, redan 1981 skrek man över sin stulna inkomst p g a avspelningar på kassettband.. Det måste ju vara så att de stackars artister som var med i detta upprop numera sitter utfattiga och utarmade för att människor inte betalar för deras leverbröd, dvs musiken. Eva Dahlgren hade 2007 en inkomst på 1 197 500kr. Per Gessle tjänade samma år 5 674 600 kr. Joakim Berg (Kent) - 4 559 000kr. Magnus Uggla - 925 200kr. Tomas Ledin - 2 226 300kr. Niklas Strömstedt - 1 881 700kr (Den sistnämnde är f ö ett stort skämt, han illustrerade sin blogg med klipp från Youtube.. Utan att betala för dem... Samtidigt orerade han över hur synd det var om alla upphovsmän som inte fick betalt för sitt arbete.. Är det skillnad på folk o folk, Niklas Strömstedt?) Jag tycker att siffrorna talar för sig själva. TROTS piratkopiering och TROTS avspelning på kassettband är Per Gessle nu en mycket rik man. Men mycket vill som sagt ha mer.

Personligen skulle jag vilja påstå att det är sorgligt att människor i en bransch som artisternas och kreatörera är så sorgligt efter sin tid och så synnerligen okreativa när det gäller nytänkande och att hänga med i sin tid. Samtidigt kan jag inte för mitt liv förstå hur korkade de stora skivbolagen har varit eftersom de inte hängt med i utvecklingen.. Hade man lyssnat på människor och sett samhällstrenden redan när den startade så hade man kunnat utveckla musiknedladdning och filmladdning själva istället för att nu sitta o gnälla över vilket fruktansvärt samhälle vi lever i.. Tänk bara på stackarna som gjorde kassettband och lp-skivor förr, sitter de o lipar för att samhället har gått mot cd- och dvd-skivor? Förmodligen har de anpassat sig till världen och skaffat andra jobb eller hängt med i utvecklingen. Välkomna till världen!

Det den nya lagen gör rent praktiskt är att den tillåter företag att leka poliser. Man kan från skivbolags håll helt enkelt klampa in i familjen Svenssons liv och beslagta en dator och sedan göra en luddig uträkning om hur mkt man har förlorat på att Svenssons har laddat ner musik/filmer och därefter kräva ersättning för detta. Svenssons själva kommer inte att ha någonting att sätta emot, eftersom en rättegångsprocess är en mycket dyr historia om man skulle förlora. Och det kommer Svensson med största sannolikhet att göra, alldeles särskilt om man står mot ett stort företag med enorma resurser. Och varifrån kommer dessa resurser, eftersom man förlorar så extremt mycket som företag på alla nedladdningar? Rent rimligtvis så borde man som producent respektera sina lyssnare/läsare/tittare och se hur marknaden ser ut. Om människor väljer att ladda ner skivor, filmer och liknande från internet för att det finns tillgängligt så är det kanske upp till skivbolag och filmbolag att göra en motaktion som inte kränker dem som vill lyssna/läsa/titta, utan som uppmuntrar dem att investera i produkten. Det är ju potentiella kunder som man kränker.

Ytterligare en aspekt är den otroligt dåliga kunskapen hos Svensson, och alla trådlösa nätverk som därigenom finns helt fria ute i cybervärlden. Dessa gör att jag som klipsk användare faktiskt inte behöver använda mitt eget abonnemang när jag laddar ner, jag kan ladda ner via grannens nätverk.. Och vem åker då dit när skivbolaget knackar på dörren?

Själv är jag bokmal. Jag läser enormt mycket böcker. En del lånar jag på bibliotek, andra köper jag i bokhandeln, oftast pocket av fysiska och ekonomiska skäl. Fysiska för att en inbunden bok gillas inte av min nacke, jag får ont av att läsa tunga böcker. Rent ekonomiskt har man som kommunanställd med fyra barn inte råd att lägga så mycket pengar på böcker att man har råd att köpa alla man vill läsa, så jag lånar en del på bibblan. De böcker jag tycker hemskt mycket om vill jag ofta läsa om såsmåningom. Så de köper jag förr eller senare, om jag har lånat dem på biblioteket. Det är likadant med musik o filmer. Det man tycker om köper man. Simple as that! Och med tanke på försäljningssiffrorna från t ex filmen Mamma Mia så borde rimligtvis människorna bakom denna produktion få betalt med råge för sitt arbete. TROTS att jag är säker på att Mamma Mia fanns för nedladdning redan innan den släpptes..

Sverige är dessutom unikt eftersom vi faktiskt lägger en hel del statliga pengar på kultur. Bl a till författare som inte kan försörja sig på sitt arbete. Och utbudet av skådespelare och musiker är större än efterfrågan, därför finns det många arbetslösa inom dessa genrer. Vem betalar deras inkomst? Skattebetalarna. Så jag tycker nog att det svenska samhället verkligen bidrar med en hel del till våra kulturarbetare. Kanske inte tillräckligt, men å andra sidan så finns det andra grupper i samhället som inte heller får tillräckligt, så det är bara att konstatera att pengarna inte alltid räcker till allt..

Rent konkret så tror jag att skiv- och filmindustri står inför ett stort problem. Och det problemet består av att man inte har hängt med i utvecklingen. Man förstår inte problemet och tar därför till drastiska och rätt dåliga åtgärder för att komma till rätta med det man tidigare har missat. Och som verktyg använder man politiker som skapar fåniga lagar. Om någon har stulit min cykel och jag ser den på stan, får jag då ta tillbaka den? Nej! Då bryter jag mot lagen, likväl som den som snott min cykel. Istället får jag göra en formell anmälan till polisen, som sedan kanske kan ta tillbaka min cykel. Om någon/några har laddat ner min låt/film/bok kan jag anställa någon som jagar rätt på ip-adressen som laddat ner det. Sedan dokumenterar jag det, går till rätten och kräver att internetleverantören ska lämna ut personuppgifter om vem som haft denna ip-adress. Därefter åker jag hem till personen, och säger till denna att genast sluta med att sno mitt material och/eller väcker talan i domstol. Visst är det konstigt?

1 kommentar:

Malena sa...

Malin, din karriär är ju solklar - du ska ju bli aktiv politiker!!!! Du har alla förutsättningar - och energin - för att bli en mycket bra sådan.

What are you waiting for???

Och du - GRATTIS på Malin-dagen!

Kram kram!