tisdag, december 09, 2008

Fåniga lagar och giriga människor!



Bilden ovan föreställer en Wilma som är bara ett par månader gammal, iförd blond peruk. Hon får illustrera dagens blogg då jag inte har några nytagna bilder att ploppa in.. ;o)

Jag har följt debatten runt den nya lagen som komma skall och blir alltmer uppgiven.. Vi har en hel generation av människor födda på 90-talet som tillhör datagenerationen. För all del de som är födda senare o tidigare också, men just de som är födda på 90-talet känner jag till väl, eftersom tre av mina egna ungar föddes under detta årtionde. Och dem o deras kamrater känner jag väl. Mina barn är strängt förbjudna att ladda ner musik o filmer till sin stora förtret, men eftersom vi inte vill ha en massa virus och skit på datorerna så är det bara så.. Men tillbaka till mina tankar om den nya lagen, som heter IPRED, och den ska i praktiken fungera enligt följande:

1. En rättighetsinnehavare – exempelvis ett skiv- eller filmbolag – får kännedom om att fildelning sker från en viss IP-adress.

2. Rättighetsinnehavaren dokumenterar fildelningen och IP-numret.

3. Rättighetsinnehavaren väcker talan mot den misstänkte fildelarens internet-operatör i domstol (tingsrätten).

4. Internet-operatören får yttra sig till domstolen.

5. Om rättighetsinnehavarens bevisning anses tillräcklig tvingas internet-operatören att lämna ut information om vilken person som står bakom IP-adressen (vem som tecknat abonnemanget).

6. Rättighetsinnehavaren kan sedan ta kontakt med personen och kräva att fildelningen upphör eller väcka talan mot personen – alltså kräva ersättning i domstol.

Suck.. Dubbelsuck... Trippelsuck.. Vi har fött upp barn som är vana vid att hitta all info på internet, och vana vid att ladda ner det som de vill lyssna på. Är det de laddar ner riktigt bra så köper de originalet. Oftast. För kvalitén på mp3 och nedladdade filmer är ju trots allt inte alltid den bästa. En del företag har anammat nedladdningens fördelar och lägger ut mp3:or o annat för nedladdning mot ganska hutlösa priser.. Och så piper o skriker artisterna för att deras verk blir nedladdade och de inte får betalt. Ursäkta mig, kära artister, men jag tror nog att ni tjänar tillräckligt ändå! Och de som inte tjänar tillräckligt kommer ändå inte att kunna anställa folk för att jaga fildelare på nätet, så oavsett IPRED eller ej så kommer de fattiga artisterna att fortsätta vara fattiga tills de producerar något som är attraktivt och pengabringande i form av stor publik som gillar det. Men de rika artisterna som t ex Per Gessle kommer att kunna ha ett eget litet hov av anställda som jagar fildelare och kommer därmed att lägga en förmodad stor summa pengar på att jaga dessa stackare. Vilka kommer då att bli infångade? Jo de "vanliga" Svenssonanvändarna som laddar ner för husbehov och som inte har alltför stor kunskap om vare sig datorer eller annat. Man vill bara ladda ner den senaste hiten eller filmen man vill se. De drivna datahajarna och fildelarna som vet vad de pysslar med kommer att gömma sig bakom dolda ip-adresser o utföra andra små trix och fortsätta sin verksamhet oavsett anställda fildelsjagare eller ej.. Så lagen är i praktiken ett stort skämt i mina ögon.

Vad är det då som får en girig människa (läs artist) att bli än mer girig? Jo, vetskapen om människor som inte "betalar för sig" och som inte respekterar deras "verk". När man köper en dagstidning och någon i familjen vill läsa den, ska jag då säga "Du får köpa din egen tidning!" ty annars går tidningen i konkurs? När jag köpt en bok och min jobbarkompis vill låna den och läsa den, är hon en tjuv då eftersom hon inte köper boken själv? Tänk på den stackars författaren, han/hon svälter förmodligen ihjäl för att vi lånar ut böcker till varandra... Förr i världen spelade man av radioprogram till kassettband, och redan då var det ett sabla tjafs om att radioprogrammen minsann inte fick spela hela låtar för de eländiga människor som satt med bandspelare redo och ville spela av låtarna.. Det betydde att i början o slutet av varje låt hade man en Kaj Kindvall som pratade.. Ganska kul minne faktiskt.. ;o)

Själv tycker jag att t ex Per Gessles årsinkomst är ett stort skämt för mig. Han tjänar så mycket pengar att han borde skämmas för att han vill tjäna än mer. Varför inte istället sänka priserna på cd-skivor och dvd:er? Om en cd-skiva kostade 50-75 spänn skulle nedladdningen minska drastiskt. Om en dvd kostade detsamma så skulle effekten där bli densamma. Men mycket vill ha mer och girigbukar tycks det finnas fullt av i mediabranscher och filmindustrier och nu även bland artister. Stefan Sauk skriver följande på Aftonbladet:

"Kära medmänniska, för det första är det aldrig OK att sno någons pengar, för det andra är det inte Madonnas pengar du snor i första vändan, det är pengar som ska betala löner till alla andra som arbetar i skiv- och filmindustrin. Det är pengar som ska gå till nya produktioner, och pengar som ska gå till att utveckla nya talanger. Pengar som ska göra att passare, elektriker, fotografer och alla de som pressar cdskivor också ska ha rätt att kunna leva på sina arbeten och få en lön som alla andra.

Om vi inte värnar om detta så är vi tillbaka i en tid där det fanns en uppfattning att man tyckte att konstnärerna skulle svälta; ”de skapar bättre om de är lite hungriga, de små liven. Skratta Pajazzo, här får du en allmosa… de kan få en slant vid ett tillfälle men sen är det allmän egendom”."

För det första så är det bullshit på hög nivå, för man snor inte pengar! Och de som håvar in mest pengar är de som behöver det minst. Och jag tycker inte att konstnärer och artister ska svälta, men man måste väl ändå sätta saker i relation till annat.. Och jag upplever det inte som att t ex Per Gessle svälter.. TROTS att hans verk blivit nedladdade till förbannelse, dock inte av mig, för jag tycker det är mediokert dravel och lyssnar inte gärna på sån skit. Inte nog med det, Per Gessle snor glatt inspiration från andra artister, men det kallas inte stöld?! Jag är ledsen, men jag har inte lust att köpa en Per Gessle-skiva för 179 kr bara för att han ska kunna köpa en porsche eller nåt annat.. Fast å andra sidan så skulle jag som sagt inte lyssna på eländet.. ;o) Stefan Sauk får säkert liksom andra inspiration från vardagliga händelser i livet, men betalar han för den? Skulle inte tro det.. Om han stöter på en komisk situation i vardagen så snor han den säkert, utvecklar den och spelar upp den i sin nästa sketch och håvar in pengar på den. Betalar han för sig? Knappast.. Så det är bara att inse att det endast finns en enkel lösning på problemet:
Artister, skivbolagsfolk och andra i mediabranchen, sluta vara så giriga!!!! Sänk priserna på dvd och cd och se hur ni dels säljer fler skivor och dels slipper ifrån "vardagsladdarna". För de som laddar ner skivor och filmer i stor skala kommer ni ändå ALDRIG att komma åt.. Och förmodligen så kommer skivor och filmer att bli än dyrare med IPRED-lagens tillkommande, eftersom de stackars fattiga bolagen nu också måste anställa it-folk som ska jaga fildelarna och det kostar minsann pengar! Enda fördelen är väl att arbetslösheten minskar...

Nu ska jag baka lussebullar så in i bombens, för jag är så sabla irriterad på alla "artister" och andra som gnäller o piper och skrattar hela vägen till banken där de plockar ut pengar i mängder för att de är så unika och fantastiskt duktiga skapare... Tänk på oss vanliga kommunanställda, inte faan betalar kommunen extra när vi kommer med idéer och tankar om hur verksamheterna ska spara pengar eller hur vi får människor inom omsorgen att må bättre för att vi kläcker goda pedagogiska idéer. Näe, vi går till jobbet o har vår lön och ärligt talat så är vi faktiskt minst lika viktiga som bortskämda artister! Men det är ingen jävel som tänker på oss, det får vi göra själva.. Vi ska i stort sett leva på att vi är så "goda" människor, och inte sällan får man höra följande "Jag tycker ni är hedervärda och jag fattar inte hur ni klarar av att jobba som ni gör!" Svaret är enkelt, vi gör det för att vi måste och för att hålla våra familjer vid liv. Visst trivs jag med mitt jobb, men jag skrattar inte hela vägen till banken, tvärtom..

Inga kommentarer: