måndag, januari 21, 2008

Rapport från himmelen.. eller nåt..

Phui! Har haft en vecka som var fylld av sjukdom, och första feberfria kvällen så flög jag till Stockholm med "lilla" Shirley för att dels träffa hennes nya ägare igen o överlämna prinsessan, och dels för att gå på möte o middag i Skogkattslingans regi samt umgås med familjen Drakborg.. Fru Drakborg och jag hade en hektisk helg, och Herr Drakborg var väl måttligt road av våra ständiga misstag, men han tog det tack o lov med jämnmod.. Att lämna en brinnande ljuskrona i köket i några timmar samt låsa herr Drakborg ute i 2,5 timmar i duggregn o blåst var väl de mest dramatiska händelserna, men någon vakade väl över oss och såg till att våra misstag inte ledde till förödelser som väl var! Men jag kanske ska ta det från början?

Prinsessan Shirley och jag skjutsades till Kalmar flygplats i torsdags kväll av moloken hemmastannande man, och jag hade sovit o tagit det lugnt hela dagen, så jag kände mig äntligen på bättringsvägen från min besvärliga influensa. Flygresan gick bra, ett litet pip, men annars skötte sig lilla prinsessan ypperligt, bara spann och trampade mest hela tiden! Vilken ljuvlig liten unge hon är! Själv var jag väl halvdöv, men trycket höll sig stadigt, så jag överlevde resan! Flygbuss från Arlanda in till stan och där hämtade Kattis upp mig, som den snälla vän hon är! Hem till Drakborgen på Himmelsvägen, Ådran, ute i skogen, och kvällen gick i rasande tempo med lite småprat o mackor. Sedan var det bara att trava ner för backen i KOLMÖRKER till min & Shirleys gäststuga, där jag lyckades sova trots den lilla spinnmaskinen som helst ville gosa hela tiden! På morgonen var vi fullt upptagna, frukost, hem till Virvlas o hämta en av Kattis foderkattungar där, till veterinären för besiktning och sedan tillbaka till Virvlas och så hem till Drakborgen igen. Phui! Kul att se en Stockholmsveterinär in action, och jag blev imponerad av hans handlag och kunnande! Själv var jag ju bara medresenär, och det var rätt skönt, kunde sitta o vila i bilen och bara vara. Härligt! Lilla kissungen Bebette var också ljuvligt rar och trevlig, liksom sina kullsyskon som jag glatt pillade på. Är ju en fan av pappa katt Haendel, och även mamma Vendela, så det var extra skoj att kika på småttingarna just för den sakens skull. De gjorde mig inte besvikna... Hemma hos Kattis hann vi andas en liten stund, och jag skalade lite potatis, sedan var det dags att hälsa på Doris, Bruce's syster. Doris är en kopia av mamma Candy, samtidigt som man ser syskonlikheten med sin halvsyster Ulla (på pappas håll) och jag är kär i Doris pälskvalitet! Vi skulle också fika på Max egenhändigt bakade muffins, men då ringde telefonen, och Shirleys ägare berättade att de redan var framme! GAH! SNABBT går det från Gävle! Kattis o jag mulade in vårt fika i hundranittio, sedan hastade vi hem, där nya ägaren Malin så snällt satt o väntade på sin Shirley! Vi hälsade på lilla prinsessan och sedan tillbringade vi lite tid i Drakborgen för att Malin och hennes kompis Emma skulle få kika på Shirleys alla släktingar. Herr Drakborg hade förberett middag till oss, glaserade revben, mumsigt värre!! Vi mulade i oss med glatt humör, sedan var det dags för Malin att ta med lilla prinsessan och åka.. Shirley bor numera i Gävle där hon huserar med de två vackra hundarna Tosca och Lilja samt kattkompisen Cass! Jag har fått rapporter redan och de verkar trivas fantastiskt bra ihop, superhärligt!! Tack snälla Malin för att du tar hand om Shirley och för att du gör det så bra! Jag är säker på att ni kommer att trivas ihop!

Kattis o jag satte oss också i bilen, för att åka till Virvlan och överlämna en av Kattis kattungar till sin nya ägare.. Å det var då vi glömde ljuskronan i köket tänd, en himla massa brinnande ljus.. Hmm... Nåja, inte en tanke på det hade vi, vi var helt fokuserade på kattungeköpare.. :o/ När vi kommit hem från Virvlas såg jag att det lyste i hela Drakborgen, och tänkte att Mats hade kommit hem.. Tills jag insåg att ljuskronan var tänd.. Har svårt att tänka mig att herr Drakborg tänder ljuskronor för att mysa i sin ensamhet i Drakborgen, så jag insåg raskt att det var de två ADHD-lika fru Drakborg och Vildhjärta som lyckats med denna bedrift.. Sprang upp o släckte ljusen och tack o lov så brann det ingenstans! Under kvällen mös vi, pratade och fikade, jättetrevligt som vanligt i Drakborgen med dess människor o katter!

På lördagen var det ytterligare en kattungeleverans samt besök hos En Mycket Vacker Hankatt Med Mycket Trevliga Ägare, så det var bara att käka frulle och sedan gick Mats o jag ut o rökte medans Kattis låste dörren och hämtade kattleksaker i garaget.. Mats vinkade glatt av oss och såg säkert fram emot några timmars lugn o ro.. Haha, kunde HAN tro.. För Kattis hade låst ytterdörren o Mats hade INGENTING med sig förutom sina kläder på kroppen och en halvtom kaffemugg.. Fniss... Ingen telefon, inga cigg, och definitivt inga nycklar... När Kattis och jag återvände till Drakborgen möttes vi av höttande näve från en frusen Mats, som fått tillbringa 2,5 timmar med att gräva dike, bara för att hålla sig varm! Stackarn! Som liten bonus fick han sedan skjutsa in Kattis o mig till stan för vi skulle på middag på nån Mongolisk restaurang med Skogkattslingan.. Hämta oss fick han också göra, tänk vilket underbart liv den mannen har! :o))) Världens snällaste!

Måste också berätta att hanen som vi var o hälsade på överträffade alla mina förväntningar, och jag är så stolt och glad att få lov att låna honom (om alla Dompans tester är ua)! Fantastiskt temperament, trevlig stamtavla och jättetrevliga ägare plus att han är vacker som få, kan det bli bättre? Tusen tack för den här möjligheten!! :o)

Trevlig middag i Skogkattslingans regi, och med trivsamt sällskap! Mat tryckte jag i mig i massor och efter middagen så var det hem till fru Drakborg o skvallra med henne o Mats igen! Jättemysigt! Annette Stjärnskog ringde också o berättade att Frosty löpte, så henne bokade jag med mig på väg hem från storstan, så slapp jag resa ensam..

På söndagen kom därför snälla herr & fru Stjärnskog o hämtade mig o körde mig o Frosty till Arlanda, tack för det!! :o))) Jättesnällt! Frosty fick komma på ny date med Bruce och skötte sig jättebra på planet. Inte ett pip ö h t! Mannen o Linn samt Wilma hämtade mig på Kalmar flygplats och sen bar det hemåt. Frosty fick vara själv en stund, sedan släppte vi in Brucen till henne.. Det tog väl två minuter av hälsningsceremoni innan det var dags för första parningen... ;o)) Håller nu tummarna att det blir små kattungar också, det skulle vara roligt!

Kvällen igår satt jag bara i soffan efter att ha svarat på alla mail som drösat in medans jag var iväg, och sedan blev det tidig sänggång.. Å så i morse var det slit o släp på jobbet också..

Tusen tack till familjen Drakborg för att jag fått åka med, bo, äta och finnas hos er hela helgen och tack för alla givande diskussioner och trevliga sällskapet! Tack också till hankattsägaren, Doris och hennes Trollpacka med de bakande o trevliga plusbarnen, Virvlan samt de som var med på Skogkattslingans middag, jättetrevligt!! :o)

Nu ska jag gå o bada, sen väntar nog sängen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack och lov att jag äntligen fick svaret på var Mats hade fått kaffemuggen ifrån. Han hade den alltså i handen redan när han blev utlåst!!!! Stackars mats!!! De har det inte lätt männen minsann.
Fö låter det som en helt fantastisk helg för er två. Hur skulle det vara med en veckas semester nu för återhämtning...

Anonym sa...

Inte menat att vara sååå anonym så jag inte skriver mitt namn,
Alltså min komments ovan också Lilly