tisdag, augusti 21, 2007

Höstkänslor..


Jaha, å så var det höst.. Åtminstone känns det så, energin har kommit åter och jag har återfått lust att baka o fixa. Vilket i sin tur innebär att jag tillbringar mindre tid vid datorn.. Kattbebbarna är ljuvliga, idag har Gandalf myst o spunnit som en liten maskin, och Salamander tätt i hasorna på honom. De två håller ihop en hel del. Delfinia har fått en lätt ögoninflammation, typiskt rötmånad, så vi behandlar med salva som veterinären har ordinerat. Hon är dock pigg o fräsch för övrigt, busar mest hela tiden.. Å så charmören nr 1, Demonius.. Han har ägnat eftermiddagen åt att trampa i jäsbrödet, äta lasagne från husses tallrik och varit allmänt charmig. Närmare 2 kg nu, 1995g väger mannen och leder viktligan med sin supertjocka mage. Veterinären tyckte att alla fyra var synnerligen stora och retade Salamander för hans långa näsa.. ;o) Fina och välmående kattungar tyckte hon, det kändes gott att höra!

Har jobbat hela dagen, cyklat o varit på ridning, sen till dagis för att hämta Wilma, som istället följde med kompis hem. Sonen kom hem från stan, nyklippt i modefrillan som styr för dagen när man drömmer om piercing o tatueringar, men han såg riktigt snygg ut. Hade lite mardrömmar när jag såg förlagan, inte riktigt "my cup of tea" men det passade faktiskt och slutresultatet var betydligt bättre än väntat. Skönt! Mojsade ihop färs som inköpts billigt till biffsmet, samt en panna med köttfärssås och gjorde två lasagne. En för frysen o en för magarna! ;o) Sen gjorde jag deg till morotsbröd, och så var det dags att cykla o hämta Wilmisen.

Morotsbrödet var supergott, helt i min smak! Solrosfrön prydde de små bullarna som lätt slank ner i Svea.. Faktiskt ganska nyttiga bullar med honung som sötningsmedel och rapsolja, fiberhavregryn och mjöl som tillsammans med rårivna morötter utgjorde basen. Har annars varit sorgligt dålig på att baka bröd, tänk att jag bakade allt bröd när de tre äldsta var små.. Nu är jag nöjd om jag bakar bröd ett par ggr per år.. Men tiden räcker helt enkelt inte till.. Har sökt nytt jobb, nattjänst. Hoppas att jag får det! Skulle vara SÅ skönt att få jobba vaken natt och få mer ledig tid samtidigt som man tjänar nästan samma som man gör idag. Jag trivs ju dessutom med natt, enda kruxet är väl helgerna... Fast det är rätt skönt om man hinner med lite mer hemma, att jobba heltid med fyra ungar hemma är inte direkt något att rekommendera, men vad gör man? Om ungarna ska rida o ha sina intressen så måste det in pengar. Och då får man jobba heltid, that's it! Nåja, återkommer om det såsmåningom, sista ansökningsdag var den 27:e så man lär väl få veta om man har gått vidare eller ej relativt snart.

Näe, nu ska jag surfa runt lite och sen blir det ner o städa av bottenvåningen innan sängen kallar.

Vill också skicka en extra stor puss o kram till pappa Vale från småttingarna och oss, vi älskar dig!

natti natti o kramar!

1 kommentar:

Lynxeyes NFO sa...

Fyyy vad du är duktig!!! Får såna samvetskval när jag läser din blogg om hur du bakar o står i... fixar o fryser in... Visst jag bakar jag med, men det räcker ju aldrig mer än för stunden, aldrig något för frysen *fniss o suck* o inte heller blir jag färdig att laga mat o frysa in, tänk vad skönt det varit om man varit så duktig... Men, men... jag ska försöka bli inspirerad istället för att få samvetskval ;) och receptet på de där morotsbrödet tas tacksamt emot, de såg jättemumsiga ut!!!
Visst är det härligt med höst!!! jag njuuter, fast längtar efter liiite kallare dagar, med hög klar luft och fina färger!! Måste bara få tummarna ur o fixa 3 uppsättningar regnkläder till de stora, så vi är ordentligt rustade för dagar i skogen... Inte billigt med ny termin, nya aktivitetsavgifter, skolkläder o allt som hör till när man är en stor familj... men, det brukar ju lösa sig ändå ;)
Puss o kram hela dan!! / Sophia