tisdag, augusti 28, 2007

Bloggen i ide.... ;o)


Höst i luften och höst i sinnet, vilket innebär att jag är synnerligen effektiv numera. Ikväll bakar jag frallor, igeeeen, det är strykande åtgång på dem... Receptet är mycket enkelt, man tager vad man haver och blandar i det med jäst, honung och rårivna morötter... ;o) Skämt åsido så gör jag alltid bröd så, det beror på vad som finns i skafferiet! Men rårivna morötter har jag hittills inte haft i innan, dock efter ett tips från Aftonbladet så kom jag på att det var en brilljant idé! Ungarna äter bullarna som små hästar!
Dagens morotsfrallor:
Idag har jag rivit 5 rätt stora morötter.
Sen blandade jag 1 dl olja med 2,5 dl filmjölk och 7,5 dl vatten och värmde till fingerljummet.
Smulade 2 pkt jäst.
Hällde i lite ljummet degspad i jästen o rörde runt, sen tillsatte jag 4 msk honung och 4 tsk salt o därefter resten av degspadet.
Hällde i morötterna, 5 dl fiberhavregryn (Gott Liv från Ica), ca 1,5 liter rågsikt och resten vetemjöl.
Låt degen jäsa typ 45 minuter. Baka ut till ca 40 frallor. Låt jäsa en halvtimme eller nåt.. Pensla med ägg o strö ev. solroskärnor över (fast det skippar jag denna gången, ungarna åt, men var inte överförtjusta i solrosfröna..) o grädda i 225 grader varm ugn tills de ser klara ut. Smaskens!

Annars har jag suttit i telefonmöte i går kväll, jobbat, nästan mördat Dompan, som löper genom pillren och råmar så att man nästan avlider o städat o skött allt vanligt. Tvättberget har kommit åter, för nu är det rensat under alla ungarnas sängar... ;o) Demonius har blivit bokad av en rar familj och ska bli Oskarshamnskille, det kommer att passa honom ypperligt!

Nu ska jag ner o fixa lite kvällsmat, för nu kom mannen hem!
kramisar till er alla!

2 kommentarer:

Zarkeshas sa...

Tack för receptet! Tänkte faktiskt be om det snart ändå.. Får se om jag kan få mannen att baka. ;)

Glöm inte TM ikväll bara...

kram!

Anonym sa...

Men i Oskarshamsn, du man, där går båtarna på land, du man....