torsdag, maj 24, 2007

Irriterad o trött o imorgon åker jag..

Ikväll satte jag nästan hjärtat i halsgropen.. Mannen hojtade från vardagsrummet att "Det ligger en blodfläck här!" GAH!!!! Sprang runt o kikade efter Candy, nope, inget konstigt syntes i hennes rumpa, däremot bubblade det friskt i magen av småttingar som rullar runt.. Jag följde kattan som en hök i en kvart innan jag kom på... Wilma hade mumsat hallonisglass i vardagsrummet.. Det var en liten bit som hade trillat av precis när Wilmas kompis skulle bli hämtad och jag stod o pratade med hennes mamma o tänkte att "den där isbiten tar jag sen.." och eftersom ni nu har lärt er min filosofi vet att jag är expert på att skjuta upp saker, fast i det här fallet glömde jag faktiskt.. Så det var hallonis.. Phu! Ett tag till får hon fasingen klämma inne de små, jag vill ha kattbebisar nästa fredag, så det så! 1 juni är en MYCKET bra dag att föda på, det har jag bestämt! ;o) Som om jag skulle få bestämma.. ;o)

Har retat mig en del på nybörjaruppfödare igen och vågar knappt tänka på hur irriterande jag var som ny.. fniss... Förmodligen plågade jag nästan livet ur Bitten, Ulrica, Fjellan & såsmåningom Rosmarie o Kattis med alla mina fåniga frågor om både det ena o det andra.. ;o) Nåja, tolerans mot nya har jag, däremot har jag enorma problem med alla nötter som avlar friskt och köper in åtta nya avelskatter samma år och gärna några hanar också o sen är man uppfödare bara för att man har betalat 1500kr för ett stamnamn.. Hälsa? Vad är det? Stress hos katter? Finns det? Suck... Man blir så begeistrad att man inte kan hålla sig, och jag VET ju hur det är! Vi köpte Blossa våren 2002, Candy på hösten 2002 (som sällskap till Blossa eftersom Wilmisen var på väg!), Loppan julen 2003 och Dompan våren 2004.. Men sen var det stopp. Och när Loppan kom in i bilden så var redan Blossa kastrat, så det var ju tänkt att vi skulle ha två avelshonor. Idag är jag tacksam över att ha två kastrater o två fertila, för mer än två kullar per år skulle jag aldrig hinna med! Men jag har ju huset fullt av ungar också, plus att man jobbar heltid, så det är inget allmänt att man max bör ha två kullar per år utan en åsikt baserad på min egen livssituation.. Sen snacket om att bara man har en rasren skogis så kan man avla på, för ens egen katt är finast i hela världen, så det så.. Jo, mina katter är finast i världen för mig också, oavsett om det gäller kastraterna eller de fertila, men därmed inte sagt att de är perfekta sett ur avelssynpunkt! Om en del fick välja så skulle väl snart skogkatterna se ut som små turkar, fast å andra sidan är det rätt många skogisar som också gör det nuförtiden på utställning.. :o( Men jag kanske är ute o seglar.. Det kanske är så att vi SKA avla på vad som helst och hur som helst, för alla som köper en katt har ju rätt att göra vad de vill med den.. Kanske dags för mig, som är kräsen, att lägga ner istället.. För fasicken vet om man någonsin vill sälja sin kattunge till ett pucko.. Tack o lov har jag hittills haft ansvarsfulla, goa köpare till våra kattungar uppfödda här hemma, men jag kommer nog definitivt att fortsätta vara kräsen.. För jag tycker ärligt talat att man bör tänka sig för och framförallt tänka att det är en hel ras framtid man håller i sin hand när man är uppfödare!

Nu ska jag packa, imorgon bär det av till Stockholm!
kram o hej!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Malin!
Rasren skogis är ju bra, hoppas att katten dessutom har ett alldeles underbart temperament och uppfyller standarden för HUR en skogis SKA se ut! Simma lugnt i Storstaden oc gör INGET SOM INTE JAG SKULLE HA GJORT!!!!/KRAM

Anonym sa...

Lycka till i Storstan! Hälsa och krama alla i "familjen" från mig.
/Marie

Zarkeshas sa...

Ja, du... jag har filat på ett inlägg halva kvällen, men det får nog vänta till morgondagen. Jag instämmer i det mesta du skriver och säger, det vet du.
Ses i morgon eftermiddag! ;)

Kramar,
Carro

Malin sa...

You are lovely, my darling! Ta't lugnt i storstan, låt Carro visa vägen o hälsa till familjen!
Kramar
Malin

Zarkeshas sa...

Well, om jag ska visa vägen i storstan så vete sjutton om vi någonsin kommer hem igen. ;) Tror Vildhjärtat får ta på sig vägvisarrollen...

/Carro

Lynxeyes NFO sa...

Hejjja, hejja :))
O ha en underbar helg i storstan.... se bara till o hitta hem igen... vill ju ha den där menyn... *fniss*
Kram!!

Malin sa...

Ska MALIN visa vägen in da big city??? Hon hittar ju knappt på lokalgatan där hemma? *asgarv*
//Malin

Anonym sa...

Det var NÄSTAN exakt de orden jag sa till Carro i telefon tidigare idag Malin.....så big asgarv även från mig/Häxan

Anonym sa...

HALLÅ!! Jag har kännt Carro i mååånga år, låt för guds skulle inte henne visa vägen,,, Jag lät henne göra det i Trollhättan, vi skulle till Kil men hamnade i Uddevalla resten kan hon berätta själv om hon inte har förträngt det *fniss* Ha det så trevligt!
Hälsningar Lisbet

Anonym sa...

Åh herre min je, två virrpannor i storstan. Måtte dom hitta hem...tur att det finns mobiler så de kan ringa när de är vilse...
/Marie

Malin sa...

Ajdå.. det bådar inte gott för våra damer i stora stan..
Kan man pejla in via mobil? Skulle vi gett dem varsin GPS? Har Kattis hittat dem, tror ni?
//Malin

Lynxeyes NFO sa...

Iiihh låter inte så lovande *fniss* Men många goda skratt lär det väl säkert bli iaf, hoppas vi får hem våra "katt-tanter" helskinnade iaf.... *känner att Kalmarresan är hotad??* En GPS, som Malin skriver, hade inte varit fel åt dem tror jag, det får vi tänka på till nästa gång *hihi*
/ Sophia

Malin sa...

Att åka TILL Kalmar är inga problem, eftersom jag ska köra *fniss* Det värsta är kanske att det inte finns nån att besöka? För vederbörande är fortfarande vilse? ;)
Återstår att se alltså...