onsdag, maj 23, 2007

Onsdagssnurr...

Så här såg Candy ut när hon var dräktig första gången, och då var det 2 dagar innan hon födde fem kattungar.. Dessvärre var två dödfödda, men de tre som överlevde var pigga o krya!Så här såg hon ut när hon väntade andra kullen, ca 10 dagar innan förlossning och då blev det också fem barn varav första ungen dödfödd.. :o(

Å nu då? Hur många ungar döljer sig och måtte de leva allihopa den här gången!! Det är så fruktansvärt sorgesamt när man får en liten dödfödd, men å andra sidan så har jag pratat med andra uppfödare och veterinärer och samtliga har sagt att det är naturens gång.. Jag var ju först beredd efter första kullen att ta henne ur avel just för att hon födde två döda ungar (fullt utvecklade med bra vikter, dock väldigt döda.. I andra kullen samma sak, fast en dödfödd..). Idag är jag glad att jag inte gjorde det, för hon har fått fina goa levande ungar också o alla har mått väl o varit friska. Endast ett dödsfall, en bil som tragiskt ändade lille Nemos liv.. :o( Jättetråkigt! Men nu är jag grymt nyfiken o spänd på hur utfallet blir!! Precis som jag skrev häromdagen så önskar jag bara att de små är friska o välskapta, några andra önskemål har jag faktiskt inte, men det är ju så GRYMT spännande!! Jag kommer nog att bita ner mina naglar nästa helg.. Candy visar tecken på att det snart är dags, för hon, som ALDRIG är dålig i magen (och jag menar ALDRIG!) utom veckan innan hon ska föda bajsade löst i lådan i morse... Då vet jag att de förra gångerna började lösbajsen komma exakt en vecka innan väntad förlossning. Jag har en punktlig dam! Det är så oerhört värdefullt att följa upp och iaktta varje väntad kull och så extremt fascinerande! Candy betedde sig oroligt första gången hon födde och utvecklades till en riktig hönsmamma, bara Blossa fick titta på barna.. Andra gången sökte hon upp mig redan kvällen innan och satt uppfordrande o pratade med mig när jag försökte se på film i soffan. Hon talade liksom om att det hade satt igång, men eftersom hennes första gång var väldigt snabb (vi märkte det någon timme innan ungarna kom ut trots att vi var hemma allesammans!) så beredde jag mig på att det skulle bli likadant.. Nähä, vi fick vänta ända till morgonen innan de små såg dagens ljus! Andra kullen var hon inte lika hönsmammig, men ville helst vara ifred med sina små, så hon har alltid haft Linns rum som barnkammare. I år ska hon få bo inne hos Maja, OM jag hinner städa hos henne.. Suck... Den ungen har ett rum som är som en krigszon.. Alltid! Nåja, jag SKA städa det.. framöver.. Ni kommer väl ihåg mitt tragiska motto? Skjut inte upp till morgondagen vad du kan göra i övermorgon.. Sorgligt faktum att jag är en sådan människa, snart ska jag börja ett nytt liv.. Igen.. ;o)

Mannen är på väg hem, kryss i taket! Att han bara vill!!

Linn, Sacke & Maja är på bio, Pirates of The Caribbiean (hur fan stavas det??) och biobiljetterna kostade 95 kronor styck!! Jesus Maria o Josef! Visserligen får de definitivt valuta för pengarna eftersom bion är 2 timmar och 48 minuter lång, men det var mer än jag hade räknat med.. Så biogodiset fick bestå av medtagen saft, chips och popcorn. Mina barn är grymt snälla och protesterade inte över det, det finns ju bortskämda sattyg som ska ha allt! Vi gick också o tittade i affärer och jag måste faktiskt skryta med att de ALDRIG tjatar om något! De kan visa att de önskar sig saker och så, men ALDRIG något gnäll vare sig från Wilma eller dem om att de "ska ha". Det är jag stolt över samtidigt som en liten tagg i hjärtat önskar att man hade råd att ge dem mer än man gör.. De är sannerligen inte bortskämda med vare sig pengar eller annat, utan synnerligen tacksamma för det mesta! Tio poäng till barnen idag alltså, trots att jag höll på att få ett smärre nervsammanbrott på Maja & Linn som ALLTID ska tjafsa med varandra o går o näbbar mot varandra.. Suck.. Nåja, man får tåla det, kallas visst syskonkärlek tror jag... ;o)

Nu tror jag att Wilmisen har somnat framför tv:n, hon var aptrött! Ska gå ner o natta henne och plocka i ordning lite. Ha det gott allesammans! Kram.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tooodeloo, jag kan i a f skriva kommentarer i MIN blogg.. ;o)
//Malin

Anonym sa...

Bläää.... sååå arg på blogger.... har försökt skriva svar på dina underfundiga dagboksanteckningar i flera daaagar nu, men allt bara raderas o försvinner, med mitt bloggerkonto kan jag inte logga in o inte heller som anonym vill den ha mig.... *grrr* ;))

Iaf allt som skrivits den senaste tiden om skåedamer, snäll make/sambo osv.... jisses håller med de flesta talarna i det mesta ;) och ser fram emot helgen i juni ;)

Candy är tjooock o jag väntar med spänning på nästa helg samt håller tummar o tassar stenhårt för bara friska livslevande små gryn!

Puss / från NORRAskåne

Anonym sa...

Är det 4 "kottar" inalles......läge för godis till de snälla barnen då vi kommer på besök kanske?????/Kram från Häxan

Anonym sa...

Jag tror på fem påskliljor i Candys mage, så det så.
Vad är vinsten. :0)
Kramissar
Marie

Malin sa...

Eller pingstliljor...? :)