lördag, december 23, 2006

Dagen före julafton!

Idag är det dagen före julafton.. Alla andra år har jag dagen före julafton stressat runt som en idiot för att fixa "det sista", men eftersom jag i år hade bestämt mig för att slappna av över julen o ta det lugnt o vara på gott humör hela helgen så har mina kravsänkningar gjort att jag faktiskt är klar med julklappar o allt annat o lugnt kan sitta här o mysa! FANTASTISKT skönt! Tidigare år har jag gjort julgodis i massor, bakat mängder av olika sorters bröd o kakor, julpyntat o gjort många av klapparna själv, men i år har jag bara bakat lussebullar och städat samt hängt upp lite julgardiner o lite småpynt.. HÄRLIGT! Jag känner mig så nöjd trots köpebröd o köpekakor! Julklapparna ligger insvepta o klara i en stor säck nere, finkläderna är införskaffade till barnen o själv har jag väl "nån gammal trasa" att ta på mig.. Kläder har inte intresserat mig nämnvärt de senaste åren, och om jag ska vara ärlig så har jag väl aldrig varit nåt modelejon precis.. fniss.. Jag tycker ju liksom att det man har på sig är av underordnad betydelse.. Bara det är någorlunda rent o helt.. ;-) Barnen däremot har alltid varit medvetna om hur de vill se ut och då blir det lätt så att man köper hellre till dem än till sig själv.. Tur att min lilla mamma är intresserad av kläder, för dels köper hon ibland kläder till mig o dels så ärver jag hennes gamla.. Skitbra! Som sagt, alla julklappar är inhandlade och jag är grymt nöjd med alltihopa! Alla kommer nog att bli glada o nöjda, hoppas jag.. Igår hade barnen frisknat till från febern och framåt kvällen så skulle vi åka in till stan.. Gissa vem som inte tog på sig jackan, utan tyckte att han kunde åka iklädd t-shirt o sweatshirt? Japp, sonen! Då blev jag skitarg och frågade om han insåg hur sjuk han skulle bli igen om han inte klädde på sig ordentligt! Moloket gick han in o hämtade jackan o så åkte vi in till stan. Linn köpte två par jeans och Sacke två par jeans. Inga av dem lär komma på rea i deras storlekar ändå, så därför var det bättre att köpa innan. Sonen har ärvt massor av kläder tidigare och därför så har jag nog inte köpt byxor till honom på evigheter. Det var kul att se barnen så nöjda o glada över sina nya kläder.. De ska dock svepas in o öppnas först när de kommer hem från pappa på julafton, så att de kan svida om innan vi åker till mamma.. Barnen gick sedan själva på stan för att köpa julklappar och Stefan, Wilma o jag åkte till Maxi för att handla.. En hel del folk därinne och jag blev lite beklämd när jag såg en kvinna som var jämt på pickalurven.. Hon letade uppenbarligen efter sin vagn som hon hade ställt ifrån sig och pratade oavbrutet för sig själv.. "Var é han nu då?" Jag misstänkte att hon tappat bort man o kundvagn, men till min fasa såg jag henne senare med en liten kille som uppenbarligen var hennes son. Han grät och hon var irriterad för att han hade kommit bort.. Usch, det påminner mig omhur lyckligt lottad jag och min familj är som alltid har en trevlig julafton utan en massa tragedier som fylla o liknande kan skapa.. Jag hoppas verkligen att den lille killen o hans mamma får en trivsam jul och jag önskar verkligen att alla barn och vuxna får en underbar julafton, även om jag vet att så inte är fallet.. Men önska kan man göra i a f. När vi hade handlat så åkte vi hem, lämpade av maten och sedan ett alldeles UNDERBART pepparkakshus som Stefans jobbarkompis Pia hade gjort. Det är det som finns på fotot, visst är det vackert? Hon är fantastiskt duktig på att baka o hade också gjort någon god chokladkonfekt som vi har smaskat på.. Tack!

Hämtade ungarna inne i stan och sedan lämpade vi av dem hos farmor, dit pappa skulle komma lite senare. Hem och så lite inplockning av julklappar o liknande innan vi fick besök av Marie o David. Marie hade gjort en massa smarrigt och främst så älskade jag den underbart goda saffranskakan.. Mmmmm.. Vi drack lite glögg o cider och hade en mysig kväll. Innan de åkte hem överlämnade jag en julklapp till Marie, för hon är verkligen en av de finaste människor jag känner. Alltid lika snäll och god och jag är så glad att ha henne som kumpan i kattvärlden! En riktig pärla!

I morse skulle jag ha sovmorgon, men jag vaknade och var ganska pigg, så jag överlät sovmorgonen åt mannen istället. Jag diskade t o m disken trots att det var hans tur.. Hallelujah, jag tror att jag har blivit djupt inspirerad av julen! Eller så har jag ätit alla de pepparkakor jag behöver för att bli så snäll! Fniss... När mannen väl vaknade så åkte han iväg o köpte sill, ytterligare en sak som jag hade glömt att handla, spelar ingen roll hur många listor jag skriver, jag glömmer ALLTID nåt.. Sonen föreslog att jag skulle få Omega 3 i julklapp så att jag ska komma ihåg saker.. Jojo, det skulle nog behövas.. fniss... Vi åt sen ägg o sillfrukost, sedan svepte Wilma o jag in de allra sista julklapparna o mannen åkte till stan för att klippa sig. En liten tur till Ikea ska vi ta och fika där, sedan ska vi hem o mysa..

Ha en underbar jul allesammans och jag önskar verkligen att alla får det lugnt och skönt och att ni kan ta tillvara på det som är bra i livet o bortse från det dåliga bara för en dag åtminstone! G O D J U L ! ! ! ! o massor av kramar!

4 kommentarer:

Zarkeshas sa...

Önskar dig och hela familjen en riktigt härlig och avslappnad julhelg!! Här ska vi snusa på bebbar.. :) Och äta massor med god julmat, spela spel och bara ha det gott.

Stor julkram!
/Carro

Malin sa...

Hoppas ni finner julefriden! Lite vin o Danko låter ju fint ;)
Själv återgår jag till mitt Sci-Fi *fniss*
Önskar er en fantastisk jul!!
Kramar
Malin

Malena sa...

God Jul själv Malin med familj!!! Bra att du sänkt kraven och nu gör en hanterbar och skön sådan.

MASSOR med kramar
Malena med killar

Anonym sa...

Önskar Er ALLA EN GOD JUL, Du behöver nog lite lugn och ro Malin!
Själv ser jag fram emot "ryggläge", Kalle Anka och nya Stieg Larsson boken: Flickan som lekte med elden, SKÖÖÖÖÖÖNT!