torsdag, september 21, 2006

Ännu en hektisk dag i en hektisk vecka!


Hujedamej, här sitter jag och inte ligger jag i sängen trots från början goda föresatser.. Jaja, snart bär det ner i sängen för jag är ohyggligt trött...

Idag har vi varit o storhandlat med tre ungar (den fjärde var i stallet) och köpt kattsand som förhoppningsvis tar bort Stinkys doft.. Stinky? Jag menar Bruce Viggesson, även kallad "Odören"... Kärt barn har ju många namn sägs det.. ;-) Att handla med ungarna är ett äventyr, och man blir så hjärtinnerligt trött i hjärnan så att man bara inte orkar använda den på något pedagogiskt vis. Det hela brukar börja med en lång diskussion om vem som ska sitta vart i bilen. Sedan ska man jaga Wilma åtta varv runt bilen innan hon kommer på plats.. Knappt att man själv hinner sätta sig förrän Maja skriker att man ska sätta på radion, oftast nån pissig kanal som bara spelar typ Patrik Isaksson eller nåt annat slemmigt o läbbigt.. Brrr... Mina rysningar är INTE av vällust, det vill jag lova.. Sedan börjar någon (oftast Sacke eller Maja) trimma upp Wilma så hon börjar skrika o bli ilsk. Efter de långa minutrarna (oftast 10 minuter, men när vi skjutsar Maja till stallet tar det 25 och då har man en nära-döden-upplevelse..) är man så framme vid stormarknaden och då slänger sig Wilma ur bilbarnstolen och så får man jaga henne runt i bilen för att få ut henne.. Pust... Hämta kundvagn, försöka pressa ner en skrikande tjurig Wilma där små barn borde sitta, dvs på barnsitsen och sedan in o hämta kodscannern.. Då utbryter nästa kris, VEM ska scanna varorna? Tjafs o gnäll och oftast avgår Linn (den äldsta) med segern, den ungen borde bli diktator trots sin väna yta... Att någon annan har scannern innebär att varje gång jag hämtar en vara så är ungen borta med scannern! Då blir jag irriterad eftersom jag vill att det ska gå snabbt, för jag vill hem o ta det lite lugnt.. Haha, det kan ju jag inbilla mig! Lugnet existerar inte i vårt hushåll, mer än möjligtvis några ynka timmar mellan 4-7 på morgonen..å då sover jag.. I rasslande tempo hinner man förbi hårfärgen (Linn köpte brun färg, hon har tröttnat på slingorna, jag köpte en färg som lovade täckning av de grå.. Hmmm..tror jag vad jag vill på!), hushållsredskap, kastruller o annat och precis innan den verkliga shoppingen börjar, dvs vid torrvarorna, så kommer nästa grej.. Då hör man oftast Wilma säga följande: "-Mamma, jag är kissnödig. Och jag kan INTE hålla i mig..".. Det är Wilmas sätt att säga att hon i stort sett är på väg att kissa på sig. Stefan brukar ila i väg med henne till toan och jag rasslar igenom torrvaror och fastnar ALLTID vid flingorna. Här brukar en hårt förhandling pågå i flera minuter om huruvida man ska få köpa cocopops, frosties eller de flingor som JAG tycker de borde äta.. Typ osockrad müsli å sånt.. Idag var diskussionen rätt lugn, cocopops-hysterin verkar ha lagt sig för den här gången, och tre paket müsli och ett paket vanliga cornflakes åkte ner i vagnen. (Och jag vill INTE höra hur mycket socker vanliga cornflakes innehåller!!). Vidare förbi saft och kaffe och så kommer nästa krisplats; frukten! Sonen brukar propagera för ananas, och döttrarna brukar pendla mellan olika meloner, päron och mango. Det blev äpplen och två olika sorters päron. Vid det här laget hade Stefan o Wilma återförenats med oss och Wilma tjatade om yoggi och chokladpudding.. Smör, bregott, mjölk rasslade ner i vagnen och då blir det den stora filmjölksdiskussionen. VILKEN sort ska vi välja den här gången? Eftersom Maja var i stallet så tedde sig våra diskussioner tämligen lama och stillsamma, så två jordgubbsfil och en yoghurt med honungssmak slank ner i vagnen och vidare till köttet. här hamnar jag i mitt största dilemma, för Coop har vekligen skit-kött, om ni ursäktar språket. Ingeyt föll mig i smaken idag, så det blev fryst fisk, bacon, chicken nuggets och falukorv.. Får handla kött på Maxi nån dag i stället, när nu det ska hinnas med... Förut hade Coop Smålandskött, men nu är det nån annan variant och jag KAN verkligen inte förlika mig med det. Supergrovmalen färs som ser ut som bajs och äckliga slamsor av grytbitar som magen nästan vänder sig vid själva åsynen av.. Usch! Vid osten är nästa krismoment, för då vill sonen ha Goudaost och jag avskyr verkligen Goudaost! Han blev överkörd av oss andra och en mellanlagrad prästost scannades o så var det då bröddisken som hägrade.. Stefan o jag valde några grova brödbullar, och barnen valde för ovanlighetens skull ett grovt bröd, hejaheja! Jag äter väldigt lite mackor hemma, vi äter ju frukost på jobbet varje dag o där äter jag macka. Ungarna brukar gilla tunnbröd, rågkakor och Gott gräddat, men det är inte mina favvisar precis.. Nåja, idag gick bröddisken snabbt. Tillbaka till frysdiskarna o hämta wokgrönsaker, sonens passion i livet, som han gärna fixar med nudlar när han kommer hem utsvulten efter oätlig mat i skolmatsalen. Pasta, jasminris, tacokryddor o annat scannades o stoppades ner i påsarna och vid det laget hade Wilma upptäckt motionscyklarna. En vända med storasyskonen på dem och under tiden hämtade jag diskmedel och tomatpuré o ketchup. Vidare till cykelhjälmarna och en rosa o röd hjälm med blommor på handlades in till Wilma. Hon har ju efter incidenten med kattkiss-hjälmen fått ha en lite större svart hjälm och si den har inte fallit damen i smaken alls. Det är ju en KILLHJÄLM, enligt henne.. ur i all världens salighet har JAG lyckats få en så pimpinett liten dotter?? Måste komma från Stefans sida, eller också har mamma slagit igenom genetiskt.. ;-) Lite tjat om glass, godis är uteslutet och det visste de innan.. hmmmm.. VAR såg jag glasstrutar billigt? Bara att traska tillbaka och där låg de! Chokladstrutar och strutar med kolarippel scannades o hamnade i familjens äga! MUMS! Å så slutstationen med kortbetalning o så var handlingsäventyret avklarat och jag 1800kr fattigare.... Pust.. In på djuraffären o köpa kattsand som förhoppnignsvis tar bort den läskiga doft Herr Viggesson sprider i kattlådorna och en stor förpackning Baby Cat, sedan bar det ut till bilen. ORKAR inte laga mat efter den vändan, så det blir Mac Driven.. Att betsälla mat till alla oss brukar göra alla på Mac Donalds kollriga men idag hade vi tur, de fattade nästan direkt och vi fick t o m allt vi hade beställt, nästan så att man gör vågen! Åter till stallet och hämta Maja, som surade för att vi hade köpt fel sorts hamburgare till henne, men när jag påpekade att vi faktiskt hade gjort vårt bästa och att man inte får Mac Donalds varje dag så blev hon glad igen!

Hem, och in med varorna. De andra började mumsa hamburgare och jag var tvungen att proppa in kyl- och frysvaror först. I med en torskfilé i grytan till småkissarna och babycat i blöt, sedan åt jag min mat. Smarrigt. Wilma som hade ätit i bilen somnade i fåtöljen medan vi åt klart. Stefan fixade hennes nattblöja o tandbortstning o i säng med henne. Idol började direkt efter maten, så då satte jag mig för att kolla samtidigt som jag läste instruktionerna på Linns hårfärg. I pausen började vi så kladda in all färg (och när slutresultatet var klart så var det jättefint)! Idol var en liten besvikelse, jag tyckte alla var ganska dåliga, men jag gillar faktiskt Felicia bäst även om Cissi är cool! I en annan paus fixade jag kissungarnas mat med hjälp av mannen, men tjejerna AVSKYDDE fisken.. Det ska vara nötfärs minsann, men den var slut, så imorgon blir det färsinhandling på ICA som ligger på hemväg från mitt jobb. Efter Idol tjatade jag Maja o Sacke i säng, även om den senare har ungefär samma reaktionstid som en sengångare o istället brukar fastna i diskussioner med Stefan i hallen uppe där vi har datorerna, och Linn o jag satte oss för att titta på hennes o mitt program "Top Model". Det är en ritual att vi tittar på ett program själva i veckan och det är mysigt! När Top Model var slut skurade jag kattlådorna o bytte sand, sopade och stoppade in tvätt i tumlaren.Mannen diskade. Sedan blev det en vända vid datorn och imorgon är det föräldramöte o på fredag som först hinner jag bada Stinky! Hmmm.. Nåja, det får bli som det blir. Jag har inga större förhoppningar om framgångar på söndag, men han ska vara ren o fin i alla fall!

I förrgår hände en rätt rolig sak. Jag skulle upp o hjälpa Stefan med en datagrej o eftersom Wilma hade sovit en stund på dagis så var hon fortfarande vaken (klockan var typ strax efter nio tror jag). Jag hade 4:an på och såg att "När o fjärran" hade börjat, så jag lät henne kika på det medans jag sprang upp o hjälpte mannen. Efter en liten stund kom jag ner till en MYCKET upprörd Wilma! "Mamma, dom flickorna är DUMMA! Dom lagade morsvinen och åt upp dom! Så får man INTE gjora!" Ridå, liksom! Ungstackarn hade fått se ett marsvin tillagas och det gjorde henne djupt förgrymmad, hon pratar om de stackars morsvinen o de dumma flickorna fortfarande!

Nähä, nu blir det sängen, godnatt o sov gott.. Men jag ska ner en stund till o kela med kattungarna, för DET hann jag i en timme innan vi åkte o handlade, men det var liksom inte nog, så jag behöver en dos till innan sänggång.. ;-)))Gullgrisarna!

4 kommentarer:

Zealous sa...

Ooo, jag får hjärtklappning av att läsa om er shoppingrunda...
Det verkar spännande med barn! :-)

Anonym sa...

Oh my god! Tänk så snabbt man glömmer hur det var när mina (våra)numera vuxna var i den åldern. Jag har det nog väääldigt lungt numera jag. Bara en självgående make härhemma och lite barn (5 st tillsammans) som kommer och går av sig själv.
Kram Lilly

Anonym sa...

Hejsan
nu vet jag varför jag bara har 2 barn ,jösses vilka turer du får vara med om
men tänk om du bara hade 1 vad skulle du då göra av all tid
idag har vi varit och tittat på när sonen spelade fot boll och laget vann och därmed klev dom upp i div 4 och därstod jag jättestolt
det är härligt med barn
kram Annette

Malena sa...

Håller tummarna för Bruce the Boss för imorgon Malin!

Puss å kraaaaaaaaaam