onsdag, april 04, 2007

Irritationsmoment hela onsdagen!

Idag har jag varit arg. Riktigt ARG! Det hela började egentligen redan för flera år sedan, när sonen inte kunde åka till simhallen längre eftersom han får allergiska reaktioner på klor. Det hela har bara blivit värre o värre o enligt doktorns rekommendationer så provar han simhallsbesök eller bad i klorbassäng en gång om året, med allergimedicinen redo. Men det blir aldrig bättre, snarare värre. Senast han var i simhallen (förra året) så hade han utslag över hela kroppen och det kliade så att han inte kunde sova på flera veckor.. Tragiskt men sant, sonen ÄLSKAR att åka till simhallen, men det är ett nöje som ej är honom förunnat..

Nu är det ju så att skolan då o då åker till simhallen och under tiden som de andra barnen simmar och har skoj så har läraren bestämt att sonen ska räkna matte... Inte poppis.. Detta har jag under flera års tid tagit upp med tidigare lärare och även nuvarande och jag undrade främst vad syftet var med simhallsbesöket. Det var att sonen o klasskamraterna skulle lära sig simma samt röra på sig... Då bad jag om likvärdig sysselsättning i skolan, för jag vet ju att min son mer än gärna rör på sig.. Simma har han lärt sig i havet på sommaren, så det kan han redan. Dessvärre kunde skolan inte erbjuda annat än att sonen fick tillbringa skoldagen när de andra var i simhallen i klasserna under och räkna matte.. Suck.. Gissa hur orättvist behandlad han har känt sig? Till slut nådde vi en lösning, han fick håltimme när de andra var i simhallen och jag ansvarade för att han skulle få ngn fysisk träning på fritiden istället. Problemet var att denna överenskommelse som jag gjorde med lärarna omvärderades av dem med jämna mellanrum, utan att de meddelade mig.. Alltså har sonen fått ett budskap hemma att det är ok att ha håltimme istället för simhall och ena gången har det varit ok i skolan också för att nästa gång leda till irritation och diskussion... Idag kom droppen som fick bägaren att rinna över, för i höst hade jag ett samtal med nuvarande klassföreståndare om att sonen skulle få håltimme när de andra åkte till simhallen och att jag skulle ansvara för att han ägnade sig åt ngn fysisk aktivitet på fritiden istället. Idag var det simhallsbesök, och sonen ringde till mig hemifrån o grät i luren. Han hade blivit anklagad för att vara en skolkare och en annan lärare hade hotat med att ringa både mig o rektorn för att tala om att han skolkade.. Suck... För idag hade man tydligen bestämt att sonen skulle sitta kvar o jobba med matte o engelska medans de andra var på Äventyrsbadet.. Tvärt emot vad jag hade sagt igår, när han frågade mig, eftersom jag hade min o klassföreståndarens överenskommelse i färskt minne.. När sonen protesterade och skulle gå från skolan blev väl läraren arg och när han frågade om när de skulle vara tillbaka på skolan, så att han då kunde komma dit samtidigt så svarade tydligen läraren "Det tänker jag inte tala om, för du ska stanna kvar här o jobba o inte gå hem!" Märkliga lärare som kan besluta en sak i samråd med förälder för att sedan dra tillbaka det utan att ens informera föräldern, som i detta fallet dessvärre råkade vara jag.. Och jag blev skitarg! Och sonen, som är sin mors son, gick hem!

Jag började med att ringa rektorn, men det var såklart ingen som svarade. Sen ringde jag biträdande rektorn, men inte heller denne svarade.. Då blev jag om möjligt ÄNNU argare! Och då mailade jag.. Jag skrev att jag tycker det är synnerligen oproffesionellt av en pedagog och ingå en överenskommelse som sedan bryts utan att man meddelar och dessutom att jag är synnerligen upprörd över sk pedagogers sätt att hantera situationen. Hur svårt är det på en skala att lyfta telefonluren och ringa o berätta för mig att man inte längre vill ha denna överenskommelse.. Sonen har fått ett budskap hemifrån, dvs att det är ok att han är hemma, och olika från skolan beroende på vilket humör lärarna verkar vara på.. Skrämmande...

Några timmar senare ringde telefonen och jag diskuterade en stund med biträdande rektor som påpekade att min son har allmän skolplikt, precis som alla andra barn och att föräldrar kan bli dömda att betala vite om de orättmätigt håller sina barn hemma från skolan.. Jojo, den biten kan jag vara beredd att ta strid för! ALDRIG att jag kommer att gå med på att man diskriminerar någon för att denna har en allergi eller ett handikapp! Då säger biträdande rektor att det finns barn av andra religioner som tyvärr inte får följa med till svenska kyrkan på deras aktiviteter. Jag hävdade tillbaka att det faktiskt är ett val man har, att välja tro. Min son har knappast valt att bli allergisk mot klor, så det var i mina ögon en synnerligen korkad jämförelse! Eller är det möjligen så att ett besök i en svensk kyrka ger en människa av annan tro allergiska reaktioner och utslag över hela kroppen i flera veckor? Alla barn har en skyldighet enligt biträdande rektor att befinna sig i skolan på skoltid och då ställer jag mig en stilla fråga över vad faan de andra gör i simhallen då?? Näe, sånt här får mig att koka, och när jag nu i fyra års tid har bett om att de ordnar en annan lösning som inte är som ett straff för min son när de andra åker till simhallen, och vi fortfarande står kvar på ruta noll, då blir det liksom droppen som får bägaren att rinna över.. Biträdande rektor höll dock med mig om att det var synnerligen olyckligt att sonen skulle få dubbla budskap och att man faktiskt kan ringa hem till mig innan för att diskutera en lösning på problemet, men annars tvivlar jag på att något av det jag sa egentligen gick in.. Ibland blir jag mörkrädd när jag hör sk "pedagogers" ord återges av barnen.. Självklart så finns det kanonbra lärare och skolpersonal också, tack o lov, men en del är bara alltför mycket... Så, vad tycker ni? Är det ok att man skickar de andra barnen till simhallen och låter en annan sitta kvar hemma o jobba matte när de andra ägnar sig åt något som han mest av allt i hela världen skulle vilja kunna delta i? Är det inte ett straff nog i sig att vara allergisk?

Annars är allt lugnt, ikväll blir det tvkväll med flickorna igen.. Men in trees och Top Model.

Ha det gott o våga stå för er åsikt o stå på er för orättvisor, annars fortgår de för evigt...

Ps O se för fasicken till att få alla överenskommelser skriftligt, för en del människor ändrar sig snabbt utan att informera om ändringen.. fniss... ds

6 kommentarer:

Anonym sa...

Satan Malin! Vilken tur att du inte är förälder på min skola.(Skojar bara)Det är bra på dom bara,vilken unge vill sitta med matte el liknande? Bada är liksom en "skoj" aktivitet, och självklart ska skolan kunna erbjuda dessa barn som inte kan ngt annat roligt.Se till att ni har allt skriftlig då det nu är sånt som gäller i skolans värld.På dom bara,hugg.Hälsa Zacce från mig att han gör rätt i att gå hem,det är fysisk aktivitet det också. Kram till dig./Trollpackan

Anonym sa...

Ja och Häxan kan enbart hålla med Trollpackan, gör som jag brukar säga: stå på Dig - annars gör någon annan det!!!!/Kram

Anonym sa...

Det är ju märkligt att han inte får göra någon annan aktivitet som han klarar av ,det får dom göra här hos oss om man inte kan medverka på vissa aktiviteter ,som Malin som har en skada i sitt knä då hon inte kan utföra vissa aktiviteter på gympatimmarna så som att springa ,spela fotboll m,m får hon ut och gå och när dom har elevens val så får hon åka hem och rida sin häst eftersom hon har intyg på att hon utför mer än 2 timmars aktivitet pervecka
det måste ju finnas någon bra lösning på detta så stå på dig
(eller så får ni flytta hit som jag sagt förut)
kram Annette

Anonym sa...

Orättvist, orättvist och orätt det är vad jag tycker det är. Riktigt fult och egentligen mobbing också från lärarna. Har dom verkligen tänkt till vad det är de utsätter killen för?? Huh så fult! Hälsa dom det från mej.
Blir riktigt upprörd jag med när jag läser detta.
Hade jag blivit behandlad så här som barn, hade jag nog inte gått till skolan mer.
Krama om grabben
Lilly

Anonym sa...

*Suck*

Ja jag säger då det... livet är då rakt orättvist ibland...

Klart du blir arg!
På dem bara!!

Glad Påsk oxå förresten! =)

Kramar Lotta

Anonym sa...

Jag har inga barn men jag kan inte annat än att hålla med om att det är psykning och mobbbning. Det påminner om när hela klassen fick kvarsittning tills jag hoppade över en sådan där j-vla bock.
Det verkar inte rimligt att han ska straffas för att han är allergisk.
Finns det något annat han tycker är kul som han skulle kunna göra istället??? Äventyrsbad är kul, matte och engelska är nödvändigt.
En garanti från dig att han promenerar lika länge som klassen är på simmet vore mer ok.
Stå på dig Malin.Jag har förstått från andra att det tyvärr är skriftligt som gäller. Jag vet också att sådana här gymnastik-konflikter kan ge problem under resten av livet.

Glad Påsk, Anna