måndag, december 06, 2010

Magsjuka o utställning..


Foto: Heikki Siltala

Den senaste tiden har verkligen varit hysteriskt intensiv. Inget ovanligt i vår familj, men vi har verkligen lyckats att "köra ihop" en massa saker på en o samma gång, o givetvis ska allting annat också hända då, som man inte har planerat. Nåja, sånt är livet i familjen Virrhjärna, som man lätt kan kalla oss..

Först Finland förra helgen, jätteskoj, o jättemysigt med goda vänner. Hem igen på måndagen genom snömodd o oväder, jobba resten av veckan, fixa med katter, ungar o kattungar. På fredagen skulle vi sen åka till Göteborg för årets sista utställning innan vi ska gå i vinteride.. Vet ju att det sen dröjer en hel del månader innan nästa gång, så det gäller att passa på.. Om vi inte planerat in med goda vännen Pirkko att hon också skulle åka med så vete gudarna om vi ens kommit iväg.. Allt som kunde strula strulade.. Enda fördelen var att alla åtminstone var friska o pigga, såväl katter som ungar o människor, men alla de där små praktiska detaljerna strulade megamycket. Plus att en god vän drabbades av en tragisk händelse, vilket gjorde att nästan alla tankar fanns hos henne. Försökte sända all värme o kärlek jag bara kunde till henne! Men till sist, efter många om o men och goda vänner som agerade änglar så kom vi iväg! I snöväder som hette duga. Stackars mannen, som körde! Pirkkos man skulle egentligen följt med, men med lagen om alltings jävlighet så inträffade givetvis något som gjorde att han var tvungen att stanna hemma.. Trist! Med oss hade vi katterna Bruce Viggesson (som brukar vara ensam i sin klass, och som vi hoppades på åtminstone ett cert för så att han kunde bli Premier), Cutie, (som vi visste hade GRYM konkurrens, dock inte hur mycket!) och Cobran (där förhoppningen låg på cert eftersom han är i fin kondition, dock fortfarande saknar lite täckhår, men håller hög klass trots det..).

Anlände till goa Camilla på S*Vientos som bjöd på tacos och boende, TUSEN MILJONERS TACK, Camilla med familj! Fick gosa o mysa med två kattungekullar, så underbara o ljuvliga! Jättefina, grattis till supermysiga kullar! Satt uppe ganska sent, och sen upp tidigt nästa morgon för att först hämta ut pengar, sen hämta Pirkko o fina birmorna på deras boende o därefter till utställningshallen. Fixade o donade burarna, hade för ovanlighetens skull inte glömt något?! Mycket märkligt..! Men fru Virrhjärna lyckades virra till det igen såsmåningom, så don't worry... ;o)

Minns inte ens vilken av katterna som skulle upp först, bara att jag gick assistent hos en domare och på min ena sida skulle Brucan o Cobran upp, och även Cutie, hos en annan domare. Brucan hade för ovanlighetens skull två konkurrenter, och blev Ex 2 enligt vad domaren sa. Helt ok, det var två fina killar han mötte. Dock skrev domaren fel på bedömningssedeln o där stod det ex 3.. Nåja, skitsamma, inget som vi hakar upp oss på! Hade varit värre om vi vunnit klassen o fått en ex 3.. Bruce gosade med domaren o fick fina lovord för sina kvaliteter! Jag älskar verkligen den katten så mycket! Han är så underbart gosig o buffig o lade sig på domarbordet med pondus och vänlighet! Myskille! Hans fantastiska temperament gör mig så stolt, så stolt!

Cobran hade ingen konkurrens i klassen o fick sitt cert utan problem, och vann faktiskt t o m BIV! Jätteroligt! I nomineringen mötte han en fin skogiskille o en ragdoll o blev 3:a, vann gjorde ragdollen, som var jättefin!

Cutie skulle gå upp mot två superfina konkurrenter, och jag måste erkänna att jag inte ens vågade hoppas på en förstaplats. Domaren visste först inte att han bytt klass, och skulle välja mellan hans två konkurrenter, men då hojtade jag till o berättade att det fanns en tredje med.. Domaren tog upp Cutie på bordet och han fick en knallbedömning! "Här på bordet har jag min klassvinnare!" sa hon, och jag blev himlastormande glad. Till saken hör att jag tycker att de två andra katterna är superfina, och det är verkligen mördande konkurrens om alla cert när man har en skogis i grp 4! Cutie blev slagen i BIV av en vacker skogishona, sen blev han även NOMINERAD! Då lipade jag ännu en skvätt av lycka! Inför panelen var jag sen jättedarrig! Hoppades att han åtminstone skulle få EN röst, för konkurrensen är hård. MYCKET hård!!! Nathalie skulle visa Cutie, och hon visade upp honom superfint! Speakern berättade att tre domare röstat på Cutie, och jag blev superstolt! Min bebis fick tre röster, inte illa!! Sen sa han: "..och de resterande fyra domarna har alla röstat på samma katt, och det är nr 108 som fått SAMTLIGA domarröster!!" HALLELUJAH MOMENT BIG TIME!!! CUTIE VANN BIS MED A L L A RÖSTER I PANELEN!!!! Jesus Maria o Josef! Lipade som ett såll o skakade i hela kroppen! Så sabla fantastiskt, jag börjar t o m lipa bara jag tänker på det...!! Underbart!

Svävade hem till Camilla på små moln, och käkade pizza samt minglade lite med besökande kattfolk innan jag kröp till sängs, mycket trött och MYCKET nöjd.

Å så blev det söndag o dags att återigen bege sig till utställningshallen. Mådde lite dåligt i magen, misstänkte att jag stressat för mycket o därmed fått tillbaka magkatarren, så jag tog det lugnt med kaffet. Cobran fick cert o såsmåningom NOM, jätteskojigt!! Brucan smällde till o vann sin klass o blev dessutom BIV, superskoj! Grattis till Premiertiteln, älskade Bruce Viggesson!! Sen var det då Cutie.. Domaren ändrade i sin ordning och tog grp 4 skogisar sist.. Cutie gick upp mot samma konkurrenter som dagen innan. Denna gången hade domaren mycket svårt att bestämma sig. Han tog först fram sin fina ragdollkille, o sen Cutie o Palle, den tredje konkurrenten i klassen fick gå hem tidigare.. Vinnare blev till slut Palle eftersom han föredrog hans uttryck. Grattis Palle, Maria o Maja! Jag var ändå så stolt över min Cutie, han skötte sig superfint och var så mysig o go som bara han kan vara! :o)

Vid det här laget mådde min mage allt annat än bra. Försökte peta i mig lite lunch, men det gick inte så bra. Fick en losec av en vänlig själ, men det hjälpte inte.. Birgitta bad mig att bära hennes vackra Devon Sushi i panelen, det hade jag gjort dagen innan, och jag lovade göra det. Bar Sushi, hon blev BIS och sen fick jag gå o sätta mig vid vår bur.. Mådde verkligen grisilla.. Hann inte ens iväg till toan, utan fick spy i en plastpåse innan mannen kunde hämta en papperskorg med sopsäck till mig.. Not so very nice! Stackars mannen, som är mycket kvackelmagad, höll själv på att spy på kuppen. Goa Pirkko kom med kallt vatten o blöta handdukar att badda mitt ansikte med, tusen tack för omtanken! Efter spystunden mådde jag aningens bättre o kunde sätta mig o se panelen. Cuties konkurrent Palle blev BIS med 4 röster av 6, de andra två gick till Anna o Daniels kille Zodiak, stort Grattis!! Cobran fick inga röster, men Nathalie visade upp honom jättefint, tusen tack! Cobran kan vara en krångelherre i o med att han gärna vill sitta på axeln eller hänga som en ryggsäck fram på magen på den som bär honom, men Natta skötte sig ypperligt och fick fason på herr Bus!

Däckade nästan ihop helt o kunde sen inte ens hjälpa till att packa ihop. Stackars mannen o Pirkko fick kånka o bära o jag bara led.. Fick stanna på en mack en bit utanför Göteborg o spy igen.. Döläskigt. Kunde inte dricka något utan att magen sa ifrån. Resan hem gick ändå förhållandevis bra, dels för att min mage nu var helt tömd och dels för att jag kunde sova. Mannen fick köra försiktigt i snökaos, och till sist kom vi hem. Däckade i soffan med en hink brevid mig och känner mig ungefär som om jag blivit överkörd av en plogbil.. Inget skoj alls.. Men det blir förhoppningsvis bättre snart.

TUSEN TACK till alla för alla grattisar! Vi är JÄTTESTOLTA över våra pojkar! Och jag vill också passa på att meddela att vi tidigare sagt att vi ska sätta in kastreringschip på våra grabbar om det behövs, men än så länge har vi inte gjort det. De får inte ppiller, psprutor, eller annat än god mat o vatten och kärlek. ;o) OM jag skulle sätta in chip så skulle jag inte tveka att tala om det, men än så länge har vi inte behövt göra det ö h t. Både Cobran o Cutie är högst fertila, och hormonstinna och sjunger vackra sånger för oss med jämna mellanrum, tack o lov kan de hålla sig harmoniska o välmående trots att de är så fertila! Jätteskönt! Den dagen de börjar må dåligt av sin fertilitet kan vi överväga chip, men så länge de mår bra så mår vi bra! :o)

Nu ska jag däcka en stund till i soffan. Våra små kattungar är underbart ljuvliga, men jag orkar nog inte fota dem ikväll, det får bli imorgon istället. Tror jag.. Vi får se..

Ha det gott allesammans, ta hand om er och massa kramar o tack!

PS Om någon undrar så har jag slarvat bort ännu en "mirakelkam", till mannens oerhörda irritation.. Han brukar vara "kamvakt", men den här gången var den bara borta.. Fan åxå.. Därav att fru Virrhjärna aldrig förnekar sig, utan lyckas stirra till det i alla lägen... Ds

1 kommentar:

RosaMilton sa...

Krya på dig! BIS igen! Inte illa!