onsdag, augusti 25, 2010

Torktumlare med konstruktionsfel..

Som ni kanske minns, trogna läsare, så inhandlade vi en torktumlare för ett tag sedan, eftersom den gamla fullkomligt kapsejsat. Eftersom mannen o jag har våra ljusa stunder ibland så valde vi en dyr torktumlare, som drar förvånansvärt lite i ström. Så pass lite att vi faktiskt minskat våra elkostnader med flera hundra kronor i kvartalet! M a o kan ni ju gissa hur sabla energislukande den förra var, den som vår fd hyresvärd monterade in på den tiden när vår bostad var hyresrätt. När vi flyttade in hade vi nämligen en tvättmaskin och en torktumlare inne i vårt badrum (hurra för en fyrabarnsfamilj med massa katter som älskar att spy på tygsaker av alla de slag, och som tidigare varit förpassade till en tvättstuga), som efter ett tag pajade. Kanske hade att göra med att vi dagligen kör två maskiner tvätt, bor trångt utan "hängmöjligheter" för tvätten och därmed använder torktumlaren flitigt?! Således fick vi en ny, alldeles gratis, för så går det till i hyresrätter. Dessvärre valde man billigaste o uslaste skiten som drog ström så in i bängen, vilket vi såklart fått betala.. Suck.. Så till den nya torktumlaren, som mannen o jag åkte till favvisaffären (mannens alltså) Mediamarkt och inhandlade. DYR, dyr torktumlare, men eftersom vi tjänat in massa pengar på den så ska vi inte gnälla, den är oerhört effektiv och energisnål, plus att kläderna blir betydligt slätare o finare i den nya tumlaren. Sen gick tvättmaskinen sönder o således åkte vi återigen till favvisaffären o inhandlade en tvättmaskin av samma energisnåla märke. Dyr DYR tvättmaskin, men återigen en energisnål, effektiv maskin med massa finesser. Och än en gång sjönk elräkningen rejält! Gutt! :o)

Men i förrförra veckan började torktumlaren blippa o pipa och ville inte längre vara behjälplig med att torka tvätten. Inget kul alls. Ringde servicen på maskinen, och de muttlade o mumlade o var dösvåra att få tag i. "Konstruktionsfel", "välkänt problem" var vad mannen lyckades utröna av de han fått prata med i telefonen. NÄR han har fått tag i dem.. SÅ typiskt vår familj. När vi lägger dyra pengar på Mycket Viktiga Saker och försöker handla vettigt och långsiktigt så är det väl självklart att det är ett konstruktionsfel på eländet!?! Idag ska servicegubben komma, och ni kan ju själva föreställa er hur sabla jobbigt vi har haft det med en död torktumlare och få torkmöjligheter? Tvätten blir enormt mycket jobbigare att sköta och vi har varit tvungna att ila i väg till mattvättstugan i tid o otid. Skitjobbigt! Idag har jag därför hemmadag på förmiddagen för att vänta in en styck servicegubbe som ska byta ut nån mackapär i vår tumlare och sen ska den förhoppningsvis tumla igen. Fan tro't! Sen lär det väl dyka upp nåt på tvättmaskinen också, det är bara att vänta in... Nåja, fördelen är att vi inte behöver betala nåt (men det vet jag inte om jag vågar lita på än) men nackdelen är att om de hade gjort grejorna rejäla från första början så hade vi sluppig allt extrajobb.

I morse åkte mannen till Böda för övernattning med jobbet. Böda. Nu? Med tanke på stormvädret, regnet och kylan så är det knappast idealplatsen just nu, men det var väl kanske billigt, vad vet jag? Själv får jag aldrig åka på såna happenings med mitt jobb, så lite avis är jag i a f.

Sharin har löpt genom pillren och Coco löper inte. Skitkatter! Aldrig gör de som man vill. Nu är det Alcatraz här hemma igen, som mannen brukar säga, med låsta dörrar överallt och omflyttning av katter till höger o vänster. Har hittat en fining som partner till Sharin och nu skiter jag i den däringa CocoBängan o parar Sharin vid nästa löp istället. Givetvis lär väl Bängan börja löpa då, så vi lär få två kullar samtidigt enligt lagen om alltings jävlighet... Nåja, det ordnar sig. Bruce leker hingst trots att han är kastrerad, så han får husera med pojkarna när tjejerna är ute. Knaskatt!

Nu ska jag ner o dammsuga i hallen så inte servicegubben får ett frispel när han kommer in. Sen bär det iväg till jobbet.

Ha det gott allesammans o ta hand om er! Kramar!

2 kommentarer:

RosaMilton sa...

Hihi. Alcatraz, det var kul! Jag ordnade Alcatraz hemma hos min mor för hennes katter medan jag var där. Vi delade upp lägenheten mellan katter i ena halvan och barn i andra och så gemensam umgängestid när det passade. Katterna blev lite sura men det varade å andra sidan bara i 3 dagar.

Lite nyfiken är jag hur ni klarar allt katthår med så många katter. Jag fick katthår i allt från munnen, till mina linser, då en av skogisarna fällde kopiöst. Fast det kanske är en vanesak?

Anonym sa...

Hej. Får man fråga vad var det för konstruktionsfel på Er tumlare?
Är lite nyfiken för vår nya dyra slammar igen i pumpen var 4e till 6e månad, och det verkar vara ett konstruktionsfel det med.