tisdag, maj 05, 2009

Kråkan - vår lilla Loppa!


Mannen har ett kärleksförhållande som inte innefattar mig.. Han har en beundrarinna som spänt och ivrigt väntar varje dag på hans hemkomst (och det är fortfarande inte jag!) och som överöser honom med pussar så snart han kommer (Nope! Inte jag heller!). Liten Loppa, aka Kråkan! Hon kallas för Kråkan eftersom hon har en synnerligen hes ton i sitt mjauande, och dessutom är hon nästintill som en flygande ekorre. Ena stunden sitter hon på golvet o gnider sig mot husses ben, i nästa sekund sitter hon på hans axel o kelar o buffar på honom i hela ansiktet. Jag tänker på Lasse, som uppfostrade Loppan till att bli en "axelkatt", dvs han kånkade runt på henne på axeln o kelade o mös med liten Loppa under hennes uppväxttid. Jag tror att Lasse hade rätt! Hon ÄR verkligen en axelkatt!

Igår var dessutom Loppans glädje extra stor, då kom husse hem TVÅ gånger! Först tidigt från jobbet, men då fick han bara lite lätt kel, han var ju för tidig! Sen åkte han iväg igen, senare på kvällen, och när han återkom så utbröt Loppans glädjefnatt, som ni ser på bilderna. Liten Kråka, visst är hon alldeles underbar! (Fast jag kan tillägga att när man kolla på nån bra film o helt plötsligt får ögon o mun fulla med päls från Kråkan så är det mindre mysigt.. Likaså när hon i sin keliver lyckas knocka ögonbrynen, då känns det som att man får en stjärnsmäll. Men hon är ju så rar att allt blir förlåtet!)

Annars inget nytt under solen. Ikväll ska jag hem till min kära fd jobbarkompis o mysa, det blir skoj! Första gången på evigheter som jag lämnar hemmet ensam o utan kattverksamhet! Helt otroligt!!

Vår tomatdjungel är ute på altanen numera, det är inte så kallt.. Hoppas jag.. De står vid husväggen, så jag tror att de klarar sig.. Linn har varit snäll o upplåtit fönstren i sitt rum åt tomatplantor eftersom där oftast är en kattfri zon, och de senaste veckorna har den definitivt fått vara det. Två undantag, Cobra som stod med sina vita tassar djupt ner i paprikaplantorna och Bruce Viggesson som också smet in i Linns rum och lyckades pressa ner hela sin kropp i samma plantbox plus att den åkte i golvet fyra ggr, så paprikaplantorna får vi leva utan... Men tomatplantorna har växt o växt, så förhoppningsvis får vi hemmaodlade tomater för första gången på flera år i sommar/höst!!!


Mulet har det varit i dagarna två i Kalmar, och ganska blåsigt också. Regn o rusk därtill, men det har marken behövt! Så jag ska inte gnälla. Fast jag har inte varit fylld av städlust eller annat, har mest drällt omkring o läst mina böcker (Kattpsykologi och beteendevetenskap är jätteintressant, jag kan knappt släppa dem!!).. Igår gjorde jag dessutom en synnerligen äcklig tacopaj på nytt recept, men den var så äcklig att den inte ens gick att äta!!! UUUUUURRRRRKKKK!!! Sista gången jag har mjölk o sånt i pajdeg, det vill jag lova! Sen skulle jag steka upp lite fläsk, o brände det.. Så kvällsmaten igår fick bli kokta ägg o mackor o lite stekt korv.. Märklig blandning, men mätta blev vi.. ;o) Matlagningsinspirationen är på noll för tillfället! Men jag är ju inte ngn som gillar att laga mat egentligen, fast ibland glimmar jag till.. Tycker oftast att matlagning är tråkig o nödvändig, helst när man har begränsade råvaror i form av att alla i familjen gillar och ogillar olika saker.. Suck...



Nu måste jag ta ett tag o städa upp, dammsuga, vika tvätt och förbereda kvällsmat.. Ikväll blir det pastasallad, det ska jag väl kunna skära till utan att förstöra?

Ha det gott allesammans o stort grattis till alla som har ställt i helgen o fått fina resultat! Jätteroligt!!
kramar!

2 kommentarer:

Malena sa...

Gose-Loppan! Så mycket särlek i en liten varelse. Visst är det underbart.

Mera sånt åt folket - det skulle alla må bra av.

Kramis

RosaMilton sa...

Hon är jättefin eran Loppa! Det där med att laga mat, ibland vill det sig bara inte. Jag skulle försöka få i barnen lite bönor (läs nyttigt) och gjorde vit bönsoppa, skulle vara jättegott tydligen. Jag fick hälla ut alltihop, det gick inte att äta!