söndag, april 05, 2009

Jobbsöndag - helt oväntat!

I natt skulle jag legat i min säng o sovit gott var tanken. Men jag hade en rejäl sovmorgon i morse, sov som en klubbad säl (fast jag vaknade en sväng vid 5 på morgonen, dock insåg jag det bisarra med att stiga upp så tidigt en ledig söndag o somnade om utan större problem) ända till klockan var över 12! Därefter käkade jag frulle, plockade lite med tvätten och sen åkte vi på en liten sightseeing till bl a Rusta, Plantagen och Citygross. Idag har jag gjort fläsk med löksås o potatis, mumsigt gott!! Efter middagen så ringde telefonen, en stackars jobbarkompis som ringde o jagade folk som kunde tänkas jobba natt, eftersom vikariepoolen hade ringt sig sjuka. O de som hade jouren i vikariepoolen kunde heller inte jobba.. Suck.. Förstår inte riktigt varför vi som inte jobbar heltid o gärna jobbar extra kan få göra det istället för att vi måste ringa in vikariepoolen, som ofta strular.. Nåja, jag kände att det var helt ok att jobba, så jag tackade jag, och fick säkert många pluspoäng i himlen för det! ;o)

Helgen har varit lugn. I fredags tog vi det lugnt, och i lördags hade jag o Maja stalljour på dagen, mellan 7-13. En rätt ok jour eftersom alla våra medhjälpare kom (vi brukar annars ha sån otur att medhjälparna blir sjuka o då blir jobbet jävvligt tungt, man hinner inte sitta en sekund..). Därefter hem för snabbdusch, o sen vidare ner till mamsen o hennes man. Mamsen hade varit jättedålig under natten, men repat sig bra, och mådde mycket bättre. Vi bjöds på smarrig smörgåstårta och jättegod rice krispiestårta som min fostersyster Pia hade gjort. Mumsigt värre! Det var en trivsam dag, mina lillbrorsor var där med sina respektive o min ursöta brorsdotter Linnea förgyllde allas tillvaro. Världens sötaste unge!! Mamma är pigg, men man ser ändå sjukdomsspåren tydligt, fast hon inte vill låtsas om dem. Älsklingsmamsen! Hon är så tapper o modig o stark, världens bästa mamma! Utan reservationer! Jag hoppas fortfarande på mirakel... Men jag kan prata om eländet utan att bryta ihop fullständigt nu, man kan verkligen säga att jag lever efter "Carpe diem".. Jag vill inte prata om framtiden, det gör fortfarande ont som fan, men jag är här o nu och jag har min käraste lilla mamma kvar här i världen, vilket gör min plågsamt medveten om att ta tillvara på varje dag och njuta av den så fullt ut det går. Och det gör jag. Framtiden bär många sorger, men dem tänker jag inte bry mig om här o nu, det får helt enkelt bli den dagen - den sorgen. Konstigt nog gråter jag en hel del när jag sover, förmodligen kroppens reaktion, men det lider jag samtidigt inte av, åtminstone inte medvetet. Det som måste ut måste ut, simple as that. Och jag o tjejerna grät floder när vi såg den underbara filmen "Vid din sida" ("Stepmom" är den engelska titeln) i lördags kväll.. Filmen fick en helt annan innebörd för mig än tidigare, samtidigt är den så vacker. Man måste få gråta ibland. Men nu ska vi inte skriva mer om det, nu ska vi skriva om andra saker, annars börjar lipsillen gråta igen.

Jobbet är lugnt och de små raringarna sover allesammans. Själv ska jag städa alldeles strax, sen ska jag läsa. Jag är också djupt förgrymmad fortfarande över den nya lagen, IPRED.. Jag kunde inte låta bli att skratta åt att en del artister o författare är så FRUKTANSVÄRT upprörda över att de förlorar pengar pga att folk laddar ner deras verk.. Jag blir själv upprörd. Inte för att artisterna o författarnas verk laddas ner, utan för att de gnäller över småpengar. Småpengar för dem. Liza Marklund, som engagerat sig stort i debatten, plockar årligen ut en miljon i inkomst, men samtidigt har hon flera stora företag som hon bl a fastighetsspekulerar med.. Näe, jag tycker fortfarande att fildelning inte drabbar någon fattig, åtminstone inte i nuläget. Liza Marklund är en person som jag blir mer o mer besviken på ju mer jag läser om och av henne. Man ska inte tro allt man läser förvisso, men man kan kika på hennes åsikter som hon gärna själv delar med sig av. Liza Marklund får mig att må illa. En annan som får mig att må illa är Jan Guillou. Han orerar över det mesta, men är fullkomligt påkörd. I mina ögon. Jag kan ärligt säga att IPRED-debatten mm får mig att konsekvent hädanefter välja den litteratur jag köper utifrån vilka som protesterar vilt mot nedladdning ( t ex ovanstående två bajskorvar!) eller ej. Bajskorvarna göre sig ej besvär, jag kommer aldrig att köpa en bok mer av någon som aktivt arbetar mot fildelning. Missförstå mig inte o tro att jag är för nedladdning, för jag laddar inte ner någonting! Jag är ett sånt tekniskt miffo att jag inte skulle klara av det! Det är återigen en principfråga, och en samhällsfråga som engagerar mig i fildelningsdebatten. De tekniska förutsättningarna som fanns förr i form av bl a Napster, senare Pirate Bay osv har skapat att folk kan förskanska sig material de annars aldrig skulle skaffa. Teknikens utveckling är och har varit sådan att den har gjort detta möjligt. Dinosaurierna som inte förstått detta protesterar högljutt mot "tjuvarna" (som är väääääääääääldigt många...) som "stjäl" deras inkomstkällor. Suck. Dubbelsuck och Trippelsuck. Vad man inte har förstått är att så inte är fallet. Inte fan skulle en unge köpa alla de skivor o filmer den laddar ner bara för att man inte längre kan få dem via nätet utan att pröjsa. No way! I den normala världen, dit inte stenrika bajskorvar som t ex Liza Marklund o Jan Guillou tillhör, så har man inte råd att lägga pengar på kultur. Man kan som bekant inte leva av det. Man köper istället mat o kläder för pengarna. Kulturen har dock varit tillgänglig ändå för fattiglappar med dator o bredband, då har man kunnat ladda ner massor av saker o inte behöva betala för det. Det har varit bra. Och de som köper skivor o filmer har ändå fortsatt köpa skivor o filmer. Men girig vill ha mer, girig vill ha allt. Och då irriterar man sig på alla "tjuvar" på internet.. Här kommer lite fakta om Liza Marklund, publicerat på Aftonbladet:

Liza Marklund -

Aktiebolag: Limerick Publishing (100 %), Mediahuset Altersbruk (100 %), Piratförlaget (33 %).

Tillgångar i bolag: 87 737 477 kr.

Aktieutdelning: 14 300 000 kronor.

Taxerad förvärvsinkomst: 865 900 kr.

Taxerad förmögenhet: Ingen.

Fastigheter: Hyreshus i Stockholm (2,5 %), hyreshus i Stockholm (1,5 %) och fritidshus i Katrineholm (100 %) (Sålde tidigare i år en fastighet i Lärkstaden i Stockholm för 34 miljoner kr. Vinsten blev 17 miljoner kr.)

Fastighetsvärde: 1 086 490 kr.

Totala tillgångar:
102 037 477 kr.

Tänk, så fattig Liza är... Hon är så här fattig för att ingen köper hennes böcker, de bara laddas ner från nätet.. Eller? Om någon undrar varför man inte plockar ut mer i lön än Liza gör (fast för mig är hennes årsinkomst ungefär fyra gånger högre än min, så jag tycker den är astronomisk...) så beror det på skatteskäl. Tar man aktieutdelning istället för lön så tjänar man på det skattemässigt. Själv tycker jag Liza Marklund är mer lik en tjuvaktig skata än de få som laddar ner hennes böcker på Internet. Tänk vilka inkomstskillnader vi har i Sverige ändå! Inte konstigt att var o varannan unge vill bli kändis, för djävlars, vad man kan tjäna pengar på olika kulturarbeten idag. Dessvärre finns det många fattiga författare, artister och skådespelare också, men de som kan tjäna pengar gör det verkligen. Jag personligen tycker att det är äckligt! Allra helst eftersom man helst lägger sina miljoner på att jaga fattiga fildelare... Visst blir det aningens sjukt? Vill ni läsa mer om de fattiga stjärnförfattarna finns det en länk här.

Nu ska jag jobba lite, o fundera på vad jag egentligen skulle göra om jag tjänade 865 900 kronor per år.. Förmodligen skulle jag inte ha förändrat mitt liv något nämnvärt.. Skulle kanske slippa snegla på prislapparna när man handlar mat...? Och kunna åka utomlands med hela familjen. Tänk bara tanken att kunna ha så mycket pengar årligen! Oj, vad jag skulle bjuda vänner o familj på middagar o köpa fina presenter till alla man önskar att man hade kunnat ge nåt. Annars skulle nog inte mycket bli så förändrat. Jag är o förblir en enkel människa, och jag behöver nog inte bry mig om vad jag skulle göra för alla dessa pengar, för de kommer aldrig att bli mina. Inte är jag särskilt ledsen för det heller, men jag skulle nog gärna önska att vi kommunanställda hade aningens bättre betalt. Fast å andra sidan har vi ju ändå jobb, och tur är väl det?!

Ha det gott allesammans, ta hand om varandra och massor med kramar till er alla! Och, "Carpe Diem"!

Inga kommentarer: