torsdag, augusti 03, 2006

Pust...

Ibland blir man så trött.. Sonen kom hem i förrgår kväll klockan 21 och ville att två av hans kompisar skulle få sova över. Nej, sa jag, vi har bestämt att sådant får man planera dagen innan, så om du vill att de ska sova över så tar vi det imorgon. hallå, vem vill liksom börja härja med extrasängar och madrasser klockan nio på kvällen? Inte jag i alla fall! Dessutom såg sonens rum ut som Beirut x 25, så om kompisarna skulle sova över så var dealen att han skulle hjälpa till o städa sitt rum innan också, annars skulle de helt enkelt inte få plats. Sagt o gjort, i går städade han sitt rum, eller rättare sagt jag gjorde det med viss hjälp från honom. Klartecken gavs för kompisarnas övernattning och de skötte sig hyfsat, förutom en hel del stojande runt 12 på natten.. Men sånt får man ju räkna med. Dessutom var det tre kompisar som sov över, så 4 killar mellan 11 och 12 är ju som de är.. ;-) Imorse började då ett annat projekt, dvs att göra egen chokladsås och glass som efterrät till frukosten. Helt ok, bara man plockar undan efter sig. Det gjorde man inte. Alla sprang ut efter "frukostefterrätten" och började mecka med cyklarna, och då hade man helt plötsligt alla verktyg, cykelpumpar o diverse annat utspritt på hela infarten.. Hmmm... Projekt 3 gick ut på att man skulle åka in till stan, men det blir det inget av med, för vi ska in till stan i nästa vecka på stadsfesten, och om jag känner ungarna rätt så bränner de sina slantar redan idag och sedan blir det pip o gnäll nästa vecka när tivolit kommer till stan. Det var bara att hitta på nåt nytt. Både sonen och ena dottern har varsitt sår som inte har mått så väl av alla badomgångar dagligen så idag är det badförbud för dem och bad var därför uteslutet. Sen skulle alla cykla till Maxi och "hänga där".. Bara att fetglömma, jag gillar inte ungar som "hänger", det leder bara till en massa dumheter oftast.. Då började man ett nytt projekt, dvs att cykla till farmor o låna filmer.. Herregud, allt detta tjat om allt HELA TIDEN! Man blir lite lätt trött i huvudet...
Om jag ska gnälla ytterligare så måste jag bara säga att det är PEST att prata i telefon i det här hushållet! Jag pratar inte med många i telefon, men däremot så pratar jag ofta lite längre och nu var det viktiga grejor jag skulle prata om. Hur lätt är det när man har en son som står brevid och slår på min arm med ett par blöta badbrallor? Eller en dotter som oavbrutet säger "Mamma!", "Mamma", "Mamma" ungefär 28000 gånger trots att hon ser att jag är inne i en viktig mening? Pust! Ytterligare ett litet irritationsmoment är också att jag hade ett samtal med fadern till de tre äldsta och han skulle komma upp till stan. Han har haft de tre i en vecka på Skagen, men denna gången ville han ha dem bara i ett dygn, för han hade lite kompisar att träffa nu när han var i stan.. Öhhhh... Snacka om delad vårdnad.. Om jag som förälder ska träffa mina kompisar så får min sambo ta hand om barnen, skaffa en barnvakt eller också får de följa med. Snacka om skilda världar! Ibland blir jag så trött på att man som icke bofast förälder (dvs den förälder som inte har huvudansvaret för barnen) inte behöver ha några skyldigheter, utan bara rättigheter. Om jag ska iväg någonstans går det bra att säga att man inte har tid att ta hand om sina egna ungar, och om man själv inte kan ha den helg man tidigare har bestämt så går det utmärkt att bara lämna återbud.. Hmmm... Det är faktiskt jävligt orättvist! Men jag antar att man inte tänker så om man skulle sitta i motsatt sits, så man ska inte döma utan att veta hur det egentligen är..
Så. Nu har jag irriterat mig tillräckligt för den här gången. Och minns att jag älskar mina ungar och absolut vill ha dem hos mig, men jag tycker bara att det är jävligt orättvist att det bara är en förälder som ska ta allt ansvar och att den andra föräldern kan ploppa upp som det behagar och passar... Men jag är väl en gnällkärring antar jag... ;-)) Det känns bara som om mitt liv ska baseras helt och hållet på barnens behov (vilket det till största delen gör) och den andre ska kunna leva sitt liv helt utan ansvar och förpliktelser förutom underhåll. Jag tror att barnen behöver två föräldrar, trots fina styvföräldrar.
Tack o hej från surmulen... ;-)

2 kommentarer:

Malena sa...

Det är bra Malin! UT MED ILSKAN BARA! Det är nyttigt och rensar...

Ja vad säger man? Är det inte manligt så säg att "komma undan" med mindre ansvar? För det är oftast den manliga delen av en relation som brukar kunna glida...

Nå ja, nog om detta - jodå, visst är böckernas värld underbar!!! Nu har jag läst så mycket att jag ska ta en paus och göra lite praktiska grejer istället...

Jobbet börjar på måndag... så det gäller att lägga in en högre växel!

Ha en underbar helg!

Kramissar,
Malena

Anonym sa...

Det är som jag ALLTID sagt stå på dig annars gör någon annan det!
Heja Malin och kram på dig!