onsdag, februari 25, 2009

Tjopptjohej, äntligen lite ledig!!



Dompan 5½ år får pryda dagens blogg. Hon är världens mysigaste katt, fantastiskt temperament, en underbar vän och har en härlig storlek bland mycket annat, och jag är oerhört nöjd med hennes avkommor och henne själv.
Jag är äntligen ledig, och mitt senaste jobbmaraton har tagit ut sin tribut. Jag har jobbat 7 nätter av nio och således 60 timmars arbete på bara en vecka, dessutom ska man helst hinna med alla katter o ungar o man hemma också.. Så tiden har rusat, kan man lätt säga.. Det har varit extremt mycket på jobbet också, så jag har verkligen jobbat när jag har varit där.. Phui! Nåja, nu går jag in på mer ledigt och det är skönt! Här hemma har mannen hållit ställningarna genom att sköta det mesta, och det har han gjort med den äran när jag har legat o sovit.. I lördags susade jag iväg till Nyköping, och då hade mannen stalljour med Maja.. ;o) Så han är nästan lika slut som jag.. I måndags gick jag av mitt pass och kunde inte sova på fm. Så jag gick o lade mig på eftermiddagen, och sov o sov o sov.. Sen steg jag upp, var uppe några timmar o somnade igen för att vakna klarvaken klockan fem på morgonen! Det var bara att masa sig upp och greja lite. Höll mig uppe genom att företa en lång cykeltur o handlade bl a kattmat och lite annat smått o gott, hämtade Wilma o sen törnade jag in i soffan.. Där sov jag fram till klockan sju på kvällen.... Upp o käkade en semla, och sedan lade jag mig i sängen o somnade runt 22.. Sov hela natten o var uppe vid fem i morse igen.. Jag har nog knölat till min dygnsrytm något, men OJ vad mycket jag har sovit! Förmodligen precis vad min kropp o själ behövde. Men idag så blir det en vaken dag, Linn o jag o Wilma ska in till stan o köpa linsvätska mm till Linn, plus skaffa nytt bankkort till henne eftersom det förra har försvunnit.. Suck...

Fördelen med att vara uppe extremt tidigt på morgonen, när alla i familjen sover, är att jag hinner förbereda en massa inför dagen. I dag har jag förberett kvällens middag som består av nötstek med sås och ugnsstekta rotfrukter (palsternacka, morot, potatis samt lök o blomkål, supergott!). Sen har jag vikt tvätt, strykit och sopat golven (att dammsuga vid halv sex på morgonen skulle nämligen inte uppskattas av omgivningen.. ;o)) o småplockat lite här o var. Ungarna har jagats upp i tid o serverats grötfrukostar (mina ungar älskar gröt, men vanliga mornar så blir det oftast flingor...) och Wilma har kommit i god tid till skolan i dagarna två! Helt imponerande, för Wilma o Stefan brukar åka härifrån åtta minuter över åtta, och hon börjar vid 8.10... ;o) Så jag tror att fritidsfröknarna är lätt chockade!!


Ovanstående bild föreställer Cobran, som tränar med Bruce.. Cobran vill bli avelshane, tyvärr har vi inga flickor han kan para, så han tränar på Bruce.. ;o)

När alla har åkt så plockade jag i diskmaskinen och satte igång tvättmaskin o torktumlare, o nu blir det en kort datastund innan jag ska iväg till affären o inhandla lite ingredienser till en morotskaka som jag ska baka. Kanelen o ingefäran är nämligen slut.. Därefter blir det till att laga lunch, o sen ska jag fortsätta med tvätten o stryka lite. Vid halv två ska jag hämta Wilma, klockan två ska vi möta upp Linn vid biblioteket, lämna tillbaka några böcker o sen ska vi in till stan för diverse ärenden. Ikväll ska jag försöka komma isäng tidigt igen, så att jag bibehåller min rytm med att stiga upp tidigt på morgonen.


Loppan är till o från lite halvmobbad, och därför känns ovanstående bild underbar att se.. Det finns kärlek trots att det ibland blir lite bråk.. Och det är väl huvudsaken!

Cutie trillade ner från trappan i går, och haltade lite under kvällen, men idag är han fit for fight igen. Han känns aningens mindre hanig än Cobran, och det är skönt.

Ushki ska förhoppningsvis bli pappa hos S*Fairyhearts, med Beyoncé! Jättekul, jag hoppas verkligen att vi inte har blivit lurade av skendräktighet utan att det verkligen kommer små Ushkibarn! Ushki gosar o myser med mig i sängen varje natt, han håller sig från att strila och verkar harmonisk om än med aningens sämre självförtroende än innan.. Han är liksom lite försynt nuförtiden, från att ha varit husets bulldozer. Så jag antar att det är en effekt av hans fertilitet?!

Blossa, Bruce o Candy mår bra, liksom Sharin. Ungarna mår också bra, även om sonen varit i tillfällig dvala efter helgens spelkonvent i Kalmar. Han sov inte många timmar.. Nåja, det inträffar en gång per år, så det får han väl leva med.



Sådan mor sådan dotter brukar man säga. Och med det avslutar jag dagens blogg..

Ha det gott allesammans och en kram o lite pepp till Lotta Långäng, som är superduktig med sin kosthållning!! Bra jobbat, o man blir verkligen inspirerad av alla matbilderna! En annan som har lyckats förträffligt med sin nya kosthållning är Kattis Drakborg, som verkligen har varit duktig o det har gett effekt! Extra bra är att jag får ärva de urvuxna kläderna, tack Kattis!! ;o) Själv planerar jag inget dylikt än, men kanske såsmåningom. En sak i taget liksom.. Rökningen först o sen får vi ta tag i kosten.. Men jag är impad av er som lyckas! BRA jobbat!

Kram o hej!

Ps. Jag måste bara tipsa om mitt favvisprogram! Mia & Klara! HELT underbar humor precis i min stil!! http://svtplay.se/t/102950/mia_och_klara

1 kommentar:

Zealous sa...

Mia och Klara är så himla roliga! :-D