tisdag, februari 05, 2008

Spännande kurshelg med massor av väckta tankar och frågeställningar…


Tack för dagens bloggfoton till Anders, som bodde här i helgen och som tog fina bilder på Blossa, Loppan o Ushki som han skickade till oss sen..
I helgen blev den så av, kurshelgen som jag längtat efter i flera år, nämligen den som skulle lära mig mer om avel, genetik och hälsa mm. Jätteroligt! Det mest roliga var att Marie o jag hade föreställt oss att 10-15 personer skulle vara intresserade, och helt plötsligt så var det 40 anmälda! Härligt! Innan vi ens kom till kurshelgen skulle vi hämta Ulrika på flyget o dessförinnan lämna Dolores O’Moose hos sin nya ägare Anna i Nybro.. Hektiskt schema i vanlig ordning alltså.. Tro’t eller ej, men vi lyckades självklart köra vilse i metropolen Nybro, så tiden bara rann iväg.. Nåväl, vi hann i tid för att hämta Ulrika och skjutsa henne till hotellet, lämna Wilma hos farmor o farfar o sen hem o ta emot övernattningsgästerna från Göteborgshållet. På lördagsmorgonen var det ilfart upp till jobbet och fixa klart lokalen där vi skulle vara och phui, lyckligtvis så fanns där en vit duk o allt! Mannen hade begivit sig till Köpenhamn med sina jobbarkompisar tidigt på morgonen, och alla kidsen var utleasade på olika håll, så jag kunde blott o enbart fokusera på kurshelgen. Marie Bazooka kom o tillsammans fixade vi iordning fika o allt annat innan deltagarna började droppa in. Marie hämtade Ulrika på hotellet och så skulle föreläsningen starta… men var fanns projektorn? Hehe, något missförstånd, för både Ulrika o jag såg förmodligen ut som frågetecken.. Telefonerade snabbt till mannen, som satt på Öresundsbron i en tågkupé och efter en förmiddag med panoreringar av laptopsskärmen för kursdeltagarna så hade vi till slut med hjälp av mannens trevliga arbetskollega en projektor också.. Jättetrevlig och informativ dag, även om en del av genetikens mysterier redan hade fastnat i frk Holgerssons lätt förvirrade hjärna, dock var jag oerhört intresserad av biten gällande hälsoprogram. Superbt!


På lördagskvällen skvallrade vi, käkade ost o kex samt pizza o drack vin. Trivsamt. Dag två var också fantastiskt lärorik, då pratade vi om avel och selektion och man fick sig en hel del tankeställare… En av de mest otäcka bitarna var hur lätt vi uppfödare dras till det extrema och varför? Är det för att vi KAN eller för att domarna premierar det? Är det så att ju större desto bättre, eller ju större öron desto bättre, eller ju spetsigare desto bättre? Många frågor att ställa sig och fundera över.. Är vi här för att bevara en ras eller för att förändra den till våra ideal? Många intressanta diskussioner och synpunkter, jag tror att vi alla var ganska fullmatade i våra huvuden efter kurshelgen!

Igår var jag således helt färdig och MASSOR att göra på jobbet! Vår filial är nedstängd o arbetstagaren uppflyttad till vår ordinarie lokal vilket har skapat en massa extrajobb. Tack o lov har vi tidigare haft en chef som ansökt om att vi ska få en friskvårdspeng (sånt existerar ju normalt sett inte i vår kommun, det kostar alldeles för mkt pengar och vi som jobbar inom omsorgen ska ju helst se våra jobb som en gåva hellre än arbeten…) så i måndags eftermiddag var det dags för mig att utnyttja den till 45 minuters massage.. Åh, så trivsamt! Helt ljuvligt att få nacke o rygg knådad, och jag njöt så att jag nästan dreglade… ;o) Trött som en gnu efteråt, så igår kväll var det inte mycket som hände hemma, och sändags tidigt.. Idag har allt varit full fart på jobbet igen, och dessutom har jag lite annat att styra med.. Typ barn o familj o sånt.. Fick panikångest när jag tänkte på Dompans HCM-test på måndag, tänk om nåt är fel!!? Avbokade Candys kastrering imorgon, men Brucens kulor ryker i a f i morgon.. Om allt är väl med Dompan så ska Candy kastreras, men jag vill nog vänta tills jag har resultatet i min hand… Sen bär det väl iväg med testning av Bruce o Candys hjärtan också, bara för säkerhets skull, men det lär bli tidigast i sensommar/höst.. Jag får väl se mig som testhysteriska om det roar någon..

På fredag ska vi hämta lilla pärlan, jag tror att det är ok trots att det är nära inpå Brucens kastrering.. Känns som att annars kommer hon aldrig hem, och det vill jag ju! Fina Sharin Foo, gosig, kelig och busig, hoppas hon kommer att trivas hos oss…

Roade mig med att mäta Bruce Viggesson ikväll också, vid en ålder av 2 år och 1 månad. Lillemannen har en kropp som från skuldra till svansrot är 40 cm, svansen räcker ju då inte till skulderbladet med sina 34 cm, men i gengäld är svans o bakben lika långa/höga. Frambenen är 30 cm långa och hans liksidiga triangelformade huvud är 11 cm i varje del. Öronen är 6 cm från mitten av örat till spetsen och basen är 4,5 cm. Emellan de inre öronbaserna har han 4,7 cm. Tofsarna lyser fortfarande med sin frånvaro, men kanske kommer de när han blir kastrat? *asgarv* Eller.. jag tror nog inte det... ;o)



Nu blir det lite smått surfande, sen sängen, jag är trött ikväll också.. Ha det gott allesammans o nattinatti!

Inga kommentarer: