tisdag, januari 01, 2008

Nyårsdagen 2008!


First of all I start in English...

I am so grateful to Heather Anne & Javier for entrusting us with Ushki La Peyre. He has the most wonderful personality and he is all we wished for and more of it this far. Our expectations were to bring home a kitten to be a stud, and we ended up with an adorable familymember of wonderful temper and looks and we are so lucky to have him in our lives! Again big thanks to Heather Anne & Javier for our friendship and this wonderful treasure named Ushki. Also we did get an experience and a travel for life, the warm and nice welcoming from Anne and Javier and their hospitality, I really hope I can return it some times.

Ushki has grown a lot, and will probably become as big as his lovely halfbrother Picatoste.. ;o) He loves his rubberball and is playing all over this place, until bedtime, then he cuddles up right beside me, Stefan or Wilma. Amazing that he likes the kids that much, I must give the highest credit to his temper!

And now back to Swedish.. ;o)


Nyårsafton, det ger mig alltid en känsla av tillbakablickar och framtidstro. Igår hade vi kärt besök av våra vänner och en trevlig och minnesvärd nyårsafton blev det. God mat, god dryck, trevligt sällskap, bättre kan väl knappt en människa ha det! Tack för ett trevligt nyårsfirande!

Tillbakablickarna över 2007 är angenäma, det har varit ett bra år.

Bruce Viggesson har blivit Internationell Champion i Finland, en jättekul och trevlig resa som vi gjorde i mars, tack till alla inblandade i den, inte minst våra finska fraktioner av La Famiglia. Jättetrevligt att göra studiebesök och få god mat hos Suvi (FIN*Suvipäivän) och hennes familj.

Bruce är och förblir en av de underbaraste katter jag någonsin träffat, både utseendemässigt och temperamentsmässigt. Visst, jag gnäller över lite detaljer i huvudet och hans brist på tofsar på öronen, men jag är jättenöjd med Bruce! Han har också fått sin första kull tillsammans med Shanta, och för första gången så känner vi många katterna i stamtavlan mycket väl och jag är så nöjd med både Shanta och Bruce! En stamtavla med Vigge, Dompan, Maximus, Candy, Moses, Batsheba, Apansson, Iisa, Munin, Krabaten, ja, listan kan göras lång! :o) Sexlingarna är vackra, trevliga, har bra pälsar och jag ser fram emot att följa dem framöver! En underbar kull och jag är väldigt tacksam att ha fått samarbeta med mina goda vänner på S*Fairyhearts, som lägger tid, pengar, engagemang, ork och kärlek på denna kull som kallas vår. Den är vår tillsammans, och jag vet att Marie är lika stolt och glad som jag över dessa små underverk, med all rätta, för utan Marie och David hade det varit omöjligt att genomföra! Tusen tack och tack också till Bruce och Shanta, det gjorde ni bra!


Shanta lyckades också med bedriften att vinna sin klass på Scandinavian Winner i Örebro i juni 2007, trots hård konkurrens av andra vackra och framgångsrika katter. Nominerad blev hon också, verkligen en fjäder i hatten som vi är stolta över! Själv satt jag med i telefon och fick höra speakern läsa upp Shantas namn och mitt och Maries. Då föll tårarna av lycka och stolthet, det vill jag lova… Utställningsframgångar i all ära, utställningar är ju ändå och förblir en subjektiv sport vars resultat ibland varierar, och jag känner att jag är oerhört lycklig över framgångar, men samtidigt så är det uppfödningen som fascinerar mest. Därför var jag inte med på SW, jag satt istället hemma och höll tassen på Candy, som tillsammans med pappa S*Kattfarmens Vale Viggesson fick en kull på fyra vackra kattungar som gjort oss mycket stolta! Vi är jättetacksamma mot Anna & Arne på S*Kattfarmens för att ha fått låna vackre Vale och vi är också tacksamma och glada mot kullens nya ägare som tar hand om Salamander, Gandalf, Demonius och Delfinia/Kitty så jättefint och glädjen stod högt i tak när de allesammans återförenades med oss på vårt KM i november. (Gissa två ggr vem som glömde ta kort på dem.. Suck…) Nåja, fina och ljuvliga är de, Demonius lyckades dessutom charma publiken så till den milda grad att han vann priset som publikens favorit, jätteroligt! Vackra är de alla fyra, och oerhört stora o rejäla, men det jag är synnerligen glad över är att alla fyra är trevliga katter med ypperligt temperament!

Så i slutet av sommaren hittade jag katten som jag gärna vill ha in i mina katters stamtavlor.. Ushki La Peyre, från Spanien… Ett idogt telefonerande och mailande startade mellan mig och Marie och Heather Anne och så småningom beslutade vi att åka till Spanien för att kika på de tre i kullen som fascinerade oss så mkt. Utan tvekan valde vi Ushki, före hans bror Urdax, ett val som vi är mycket nöjda med. Visst, han har tickat i stamtavlan och visst har vi fått en del prat om att vi tar in honom, men vi tror och hoppas att han kommer att tillföra något i vårt avelsarbete och det är ju huvudsaken. Stora, gamla katter i stamtavlan och en outstanding pälskvalitet har killen dessutom.. allt handlar ju om att väga för o nackdelar mot varandra och i Ushkis fall är fördelarna klart övervägande. Ushki blev vår gemensamme hane (S*Vildhjärtas & S*Fairyhearts) och efter lite protester från mannen så kom han att flytta hem till oss, något som vi aldrig kommer att ångra. Ushki är en ljuvlig kille, med alla de egenskaper vi hade önskat, och fler därtill. Visst kan vi peta i detaljer som vi skulle vilja ha bättre, men det mesta är som vi vill ha det och han är dessutom en alldeles underbar katt som vi älskar mycket. Tänk att komma hela vägen från Spanien, ingen vana vid små barn eller livliga familjer, flytta in i vår stora barnfamilj och bara vara så cool och rätt.. Helt fantastiskt, där kan vi prata om bra temperament! Han har ju t o m fått fart på loje Bruce Viggesson, som numera leker och busar, något han inte har gjort sedan han var runt 4 månader.. ;o)

Dompan skulle egentligen träffat en kanonsnygg och trevlig hane ifrån Stockholm under hösten, men med tanke på alla kattungekullar som just nu finns på Norsk skogkatt så valde vi att avstå.. Tanken är ju ändå att Dompan ska få en till två kullar till, men vi får se vad som sker framöver.. Tack till paret som snällt kan tänka sig att låna ut snyggingen, vi hoppas att han är fertil när det är dags för Dompan, annars får vi helt enkelt tänka om.. ;o) Dompan blev BIS avelshona tack vare Deppkullen på vår utställning i Kalmar i somras, och det passar henne ypperligt, för hon är en alldeles underbar avelshona som gett kanonfina avkommor. Hennes dotter Corpse Bride/Funny, fick under vår utställning sitt första cert i konkurrens och likaså Edward & Bazooka, som även blev NOM. Jätteroligt! Bazooka slog också till och blev Europachampion! Sedan blev han kastrat och förvandlades under hösten från Prins Pälslös till Prins Pälsfager… Tänk så fertilitet kan påverka pälsen! Grattis till titeln Fairyhearts & Bazooka, den var ni väl värda! Ska bli skoj att se hur han tas emot som pälsig kastrat på domarborden, han har all potential att nå stora framgångar tror jag!

Delfinia aka Kitty bor på foder hos familjen som tidigare har både Donnie o Edward. Delfinia är en snygg hona och vi kunde bara inte motstå chansen att få sätta henne på foder när vi fick den. De andra ur blomkullen kommer ju att kastreras, så Delfinia/Kitty är den enda som går vidare från denna lyckade kombination. Få se vad framtiden utvisar för henne.. Och tusen tack till familjen som tar så väl hand om henne och som ger oss denna möjlighet! Ni är guld värda!

Skogkattslingan är en rasring för Norska skogkatter som jag numera arbetar i som styrelsemedlem. Ett jättekul jobb, om än mäktigt ibland, och jag vill passa på att tacka Skogkattslingans medlemmar och styrelse för det gångna året. Jag hoppas på ett händelserikt och bra 2008 för Skogkattslingan, och sen får vi se om jag blir återvald eller ej.. Skogkattmästerskapet gick av stapeln i Mölndal och var en trevlig tillställning med många glada skratt och trevligheter. Jättekul, jag ser redan fram mot årets mästerskap!

En tråkig sak har hänt under 2007, en god vän har varit mycket sjuk, men är nu på bättringsvägen. Jag tänker på dig, älskade vän, och jag är urusel på att höra av mig men lovar bot o bättring på det. Jag saknar dig enormt och hoppas att du snart är i full fart igen!

Vad har hänt familjen rent privat då, om man ser till stora händelser? Jo, till slut, efter många månaders vånda och beslutsångest så köpte vi vår lägenhet.. Phui.. Nu är det så, och vi är nöjda med beslutet. Känns lite hemskt att ha stora lån på banken, men det får man väl leva med.. ;o)
En liten brorsdotter har sett världens ljus, välkommen Linnea, vacker som en dag!
Mamsen har klarat sin cancerbehandling som den järnkvinna hon är, måtte friskheten bestå.

Summa sumarum för året är att det har varit händelserikt, roligt, lite tråkigheter med generellt ett mycket bra år, måtte 2008 bli ännu bättre!

Gott Nytt År på er kära bloggläsare och ha det så bra!

Kramar från Malin

1 kommentar:

Malena sa...

Tack Malin! Vi önskar hela klanen Vildhjärta ett underbart 2008 med mycket kärlek och omtanke!

MASSSSOOOR av kramar från oss